Slik forvandles Rooney og Kakà til «FIFA»-spillere

Hundre «ping-pong-baller», kondomdresser og en hangar full av gigabytes.

20. mai 2011 08:15

VANCOUVER (PressFire.no): Et lite steinkast fra hovedbygningene til EA Canada, holder folka som bidrar til den mest intrikate grafikken i spillserier som «FIFA», «NHL», «Battlefield» og «Mass Effect» til. Dette er tekno-smørøyet i Electronic Arts, både når det gjelder å forsøke å gjenskape mest mulig naturtro grafikk og silkemyke animasjoner brukt i spillene som kommer med en EA-logo klistret på coveret.

Motion Capture-studioet er et av de aller største i sitt slag på verdensbasis – og like omfangsrikt som en flyhangar. Mer om nye EA Sports-titler som vi fikk se i løpet av denne turen får du for øvrig servert her på PressFire.no i aller nærmeste fremtid.

Den uken PressFire var i Canada var nok litt spesiell. Vi fikk nemlig raskt inntrykk av at det foregikk ting i kriker og kroker som ikke kunne inkluderes i omvisningen vår. Den sorten hemmeligheter så vi da også spor av…

Vi fikk beføle hodet til Jeff Bridges

PressFires utsendte snublet for eksempel over dette skiltet ved inngangspartiet. Dette var flere dager før det neste «Need for Speed» offisielt ble annonsert. Et spill med planlagt slipp i november og utviklet ved EA Canada. Dette prosjektet blir for tiden unnfanget i den etasjen vi overhodet ikke fikk se under omvisningen i hovedbyggene.

Vi skimtet racingseter og en konsollrigg som formelig duftet av eksos fra etasjen, noe som underbygger at Black Box-teamet ikke akkurat har ferie om dagen – eller lå på sofaen, spiste druer og fikk med seg maratonsendinger av gamle «Dr. Phil»-sendinger.

I Motion Capture-studioet til EA foregår det også en hel del. Det er booket godt over halve året til ulike oppdrag. Og det er utvilsomt flere spillprosjekter under oppseiling enn de vi fikk høre om mens vi ble guidet rundt anleggene.

Medarbeiderne sendte rundt en gipskopi av skallen til Jeff Bridges, som et synlig bevis på at Motion Capture-studioet har flere strenger å spille på enn bare å bidra til grafikken i et «FIFA» eller «Mass Effect». Dette studioet var nemlig involvert i «Tron: Legacy»-filmen. Og for å forevige filmstjernen fra alle vinkler, var det altså kompetansen fra Canada som ble hyret inn.

Teknologi du også kommer til å få se i «Battlefield 3»

Mike Harrison (bildet) er en av sjefene for EAs Motion Capture-studio, og forklarte mer enn gjerne hvem som benytter seg av denne teknologien – med de hvite «ping-pong-ballene», kondomdrakten, kameraene med et sterkt lys påmontert - og det store lagerbygget alt dette leketøyet befinner seg i. Trekker man ned «fiskegarnet» som henger fra taket, blir det hele trygt om man har å gjøre med fotballstjerner som Rooney eller Kaká, fikk vi fortalt.

Et vådeskudd kan nemlig koste titusenvis av kroner, om det skulle treffe det kostbare ustyret som kler «hangaren».

- I neste uke kommer DICE fra Sverige for å jobbe med scener til «Battlefield 3», fortalte Harrison.

- EA har bestemt seg for å sentralisere teknologien og kompetansen på ett sted, heller enn å spre mindre motion capture-studioer rundt om i USA. Det betyr blant annet at BioWare kommer fra Austin, Texas. DICE har booket tid for «Battlefield 3»-arbeid, og alle andre EA-studioer som trenger denne typen teknologi er også innom, sier Mike Harrison, som fungerte som guide.

Målet for fremtiden, fikk vi nyss i, er å utvikle en stor «ansiktsmaske» som man kan plassere på hodet til en skuespiller eller en idrettsatlet. Dagens løsning, der man plasserer bittesmå dioder på ansiktene, er for tidkrevende – og som resultat; også grisedyrt.

Hundre kameraer og en PC bare NASA matcher

I inngangspartiet møtes vi av plenty signerte sportseffekter, navnetrekkene til noen av de tøffeste gutta fra NFL. Vi så autografene til kjente fotballspillere, NHL-hockeyspillere som hadde vært innom og tusjet på bilder av seg selv – nær sagt hele spekteret av idrettsverdenen er representert her. Vi skimtet også den sagnomsuste kølla til Tiger Woods.

Vancouver-studioet er tilgjengelig for alle EA-studioene. Både for å skape kuttscener i episke RPG-drama som det BioWare er kjent for, eller sporty animasjoner som du kjenner fra «FIFA» eller «NHL».

Vi ble møtt av plenty lys da vi entret selve EAs virtuelle slagmark. Her fikk vi kjenne på små «dotter», eller dioder, som festes på Wayne Rooney eller Kakà når disse besøker EA Canada for å hjelpe med å feste mest mulig naturtro bevegelser til harddiskene, data som senere omarbeides til et det du ser i et «FIFA»-spill. For eksempel.

Omtrent hundre kameraer, med et sterkt lys rundt hvert enkelt, som er festet i taket, i veggene og på mobile rigger, foreviger bevegelsene når Wayne Rooney løper over matta – eller demonstrerer rå skuddkraft. Når slike opptak skjer er atletene kledd i en «tights» dekket av små, hvite «ping-pong-baller» (dioder) som reflekterer data tilbake til en monster-PC som alltid vet hvor hvert eneste kamera befinner seg i forhold til rommet, en maskin som nok bare NASA matcher.

John Carew ble henvist til…krakken

Deler av teknologien, og utstyret til EA Canada er ofte på reisefot – for et team besøker hver sesong nye ligaer og fotballag med ett mål for øyet: Her skal det virkelig fotograferes! Og med seg har de plenty kameraer og en monster-PC. En mobil variant av MoCap-studioet, kan man si, med teknologi som de utviklet nettopp for at de skulle kunne være lette på labben.

- Hvor har dere vært det siste, spør Harrison i det vi har kommet oss lenger inn i lokalet, og nå står foran teltet som består av plenty kameraer.

Det er her Premier League-spillere blir bedt om å vise seg fra sin beste side når «FIFA»-teamet er på tur. Nye fotballstjerner blir avbildet og havner i spillet hver sesong, et arbeid som startet for fullt til «FIFA 11» i fjor.

- Vi har blant annet besøkt Aston Villa og Manchester City, fortalte teknikerne som villig demonstrerte hvordan det hele fungerer.

Mike Harrison havnet til slutt på den sammen krakken som Jon Carew gjorde tidligere i år, mens han fortsatt var en Villa-spiller. Utstyret tar timer å rigge opp, de kobles sammen, synkroniseres mot PCene – lyset må selvsagt også stemme. Da er det definitivt klart for et...«knips»!

Premier League-stjernene foreviges fra alle kanter. Kameraene sender bilder til dataen. Alle aspekter ved ansiktene – arr, ørepryd eller ymse hårvekst – blir foreviget og havner i et FIFA-spill. Enten høstens, eller det som kommer om noen år. Oppløsningen er nemlig stor og kan brukes selv til neste generasjons konsoller, fikk vi høre mens vi besøkte EA Canada.

- Det verste som kan skje er at spillerne blir eldre

Vi ramlet over Mike Day, art director bak de seneste «FIFA»-spillene. Han fortalte oss at teknologien gir muligheter for fremtiden. Ikke bare det neste «FIFA»-spillet.

Likevel er det noe Day frykter mer enn noe annet – nemlig at disse feterte Premier League-stjernene skal bli for glade i en frisør med stor trang til å eksperimentere. Slikt vil sørge for at man er nødt til å dra med seg fotoutstyret på tur til den samme klubben igjen.

- Det verste som kan skje fra vårt ståsted, er at spillere som Bacary Sagna på Arsenal radikalt endrer frisyren sin. Eller at disse spillerne blir eldre og får ansiktstatoveringer, ler Mike Day.

Vi tar bilder av disse spillerne som kan vare i flere år. Vi tar opp denne slags data i så stor oppløsning at vi kan bruke de i fremtidige årganger av «FIFA»-spillet, også til neste konsollgenerasjon.

NB! PressFire kommer straks tilbake med flere saker fra vårt besøk hos EA Canada, og da med fullt fokus på sporty spill.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3