«Det heiteste PS3-spillet» misset en gigantsjanse

Men litt nytt fra «The Last of Us» ble heldigvis røpet på GamesCom.

16. august 2012 17:08

KÖLN (PressFire.no): Det neste fra skaperne bak «Uncharted»-spillene, «The Last of Us», var med fra Santa Monica i USA til Tyskland denne uka.

Aller først representert på Sonys pressekonferanse tirsdag kveld, der vi bare fikk en resirkulert trailerbasert på noe vi allerede har sett. Og, en helt ny dialogsnutt på slutten ...

Men aller størst forventning hadde vi til en time med folka bak spillet, dagen etter denne briefen. Her trodde de fleste at det kom til å dukke opp noe som er sprellende ferskt.

Dessverre misset Sony en gedigen mulighet til å skape den kanskje største snakkisen fra GamesCom i år med et spill som tegner til å kunne forsvare den slags skryt, i hvert fall basert på det vi har sett til nå.

Men PlayStation-ledelsen kniper tydeligvis godt igjen her.

Dette spillet ble forresten den største kritikerfavoritten etter E3-spillmessen i juni. Da var «The Last of Us» tildelt rollen som headlineren under Sonys pressekonferanse i Los Angeles. Den muligheten grep de ikke i Köln.

Med (video)hilsen fra California

«The Last of Us» er et veldig lovende spill. Utviklerne, representert ved Neil Druckman og Bruce Straley, var hjemme i California i stedet for å nyte noe av det Köln har å by på.

Men duoen hadde spilt inn en videohilsen der de forsøkte å gi oss mer innsikt - og et alibi. 

- Vi jobber hardt med å lage ferdig spillet, oppga de som en (gyldig) grunn.

Det som fylte denne timen ble i stedet en triviell spørsmål-svar-seanse – der Naughty Dogs Arne Meyer «grillet» stemmeskuespillerne Troy og Ashley. Men bare på lett varme.

De portretterer hovedfigurene Ellie og Joel. To mennesker som er noen av de få som har overlevd et virus som har forvandlet mennesker til zombielignende uvesener. Troy og Ellie har bare fokus på å overleve én dag til, som sistnevnte så treffende sa det i den aller første traileren, og har selvsagt utviklet reflekser og personlighet deretter.

«»

Neppe enda et zombiespill

Nettopp derfor har nok Naughty Dog og Sony kalkulert med at dette stuntet fra GamesCom finner en plass, og tjener et formål.

Dette er et spillstudio som jobber langt dypere ned i materien for å fortelle historie, og la oss bli kjent med rollefigurene, til at de nøyer seg med å lage «enda et zombiespill».

Det er særdeles viktig for dem å la deg kjenne på nerven og teknikkene som er i sving, både foran og bak kamera, for å skjønne at dette neppe blir noe hjernedødt (selv om fiendene i spillet oppfører seg som zombier).

Smittsom kjemi på settet?

Ashley Johnson og Troy Baker ble silet ut gjennom en omfattende auditionrunde, med flere kjente navn involvert.

Disse to fant hverandre etter prøvefilmingene hos Naughty Dog.

Sistnevnte kjenner du fra spill som «Batman: Arkham City», der Troy portretterer Two-Face. Eller «Mass Effect 3», samt det forestående «BioShock Infinite». Ashley Johnson har hatt flere tv- og filmjobber bak seg, blant annet fra dramaserien «The Killing» og «The Avangers». Hun startet imidlertid som barnestjerne i serien «Growing Pains».

Naughty Dog vil at disse to sin kjemi skal smitte gjennom skjermen, og gjennom motion capture-jobben de gjør. Dette var den røde tråden i det som ble servert fra Köln i går.

«»

Tilvekst fra Deadwood

En ny sekvens som samtidig introduserer en ny figur i spillet snek seg inn midt i presentasjonen. Bill, spilt av W. Earl Brown («Deadwood»), stifter bekjentskap med Joel og Ellie på dramatisk vis.

NB! Videoen fra møtet mellom de tre ser du nederst i saken.

Der finner du også ett annet element fra presentasjonen på GamesCom, der Naughty Dog ville vise hele prosessen fra motion capture, via animering og til ferdig «vare».

Ble det likevel avslørt litt?

Ashley og Troy fikk til slutt noen spørsmål fra salen som åpnet litt opp for denne kontrollerte og temmelig regisserte timen.

For eksempel: Hvordan det var å jobbe med en tredje person i slike intense scener – etter at de to hadde utviklet kjemi og blitt godt kjent, noe som de forteller er avgjørende for å levere dybde og troverdighet gjennom polygonene?

- I denne scenen med Bill, løper vi fra noe. Jeg vil ikke røpe mer enn det, men legg merke til hvordan dynamikken og vennskapet forandres så raskt, forteller Troy om den nye filmsnutten.

- Sekvensen viser hvordan alt kan snu på et blunk, på grunn av all spenningen. Det er et gjennomgående tema gjennom spillet, syns jeg, for volden og stemningen gjør noe mer for å tjene historien.

Hvis vi skal trekke noe nytt ut fra det som ble sagt på denne presentasjonen, er det at figuren Troy spiller helt sikkert er mørkere enn vi kanskje tror. Det ble det antydet flere ganger. Ashley, på sin side, hevdet at det var et par ekstra tøffe scener de måtte spille inn som gjorde hun fysisk og psykisk kjørt i flere dager etterpå.

Her ser du scenen der den nye figuren, Bill, introduseres til «The Last of Us».


I denne filmen ser du hvordan skuespillerne ble foreviget på Naughty Dogs filmsett. Og her er prosessen, der effektene blir lagt til – lag på lag.

«The Last of Us» kommer eksklusivt til PlayStation 3 i løpet av neste år. Ingen dato er så langt bekreftet fra Sony-hold.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3