Er OnLive spillfremtiden?

Tjenesten som lar deg spille «Crysis» på en TV-skjerm kan revolusjonere måten spillbransjen fungerer på i dag.

24. mars 2009 20:44

OnLive er et fenomen vi først som sist bør bli kjent med. Etter å ha blitt presentert under GDC i San Fransisco, som finner sted denne uken, spår mange at dette vil blir arvtakeren til konsollene som står i et hundretalls millioner stuer i dag.

Et selskap kalt OnLive har nettopp presentert sin løsning på dette: selv de mest avanserte spillene kan du nyte i stua, på din egen TV, uten PC eller konsoll.

Så lenge du har et habilt bredbånd er det mulig å spille for eksempel «Crysis», en av råtassene når det gjelder systemkrav, bare ved hjelp av nettilkobling.

Mange eksperter har sett dypt ned i spåkula og antatt at neste generasjon konsoller slett ikke trenger å være forankret i et fysisk produkt.

At spillene du i dag kjøper i en butikk blir erstattet av nedlasting eller denne typen streaming, og at kanskje konsollene opphører å være en fysisk boks – men i stedet integreres som et spillmedium i bindeleddet mellom Internettmodem og TV-skjerm.

Det er ikke sikkert at OnLive er alt dette, men det er i hvert fall spennende nytenking.

Se videodemonstrasjon og finn mer info på hjemmesiden.

- Vi kan forstå hvorfor noen er skeptiske til at noe som OnLive fungerer. For å være ærlig er det den typiske reaksjonen vi fikk da vi presenterte OnLive til teknologidirektører hos de store spillutgiverne for første gang, sier Steve Pearlman, grunnlegger av OnLive, til MTV Multiplayer.



IKKE HELT SCIENCE FICTION

GDC lever så langt opp til forventningene med å servere nyheter som garantert vil få bransjen til å tenke nytt fremover, i tillegg til de mer forutsigbare dryppene av informasjon som omgir spilltitler vi visste uansett var i støpeskjeen.

Så langt har vi fått litt av begge deler.

Les også: Spillkonsoll for u-land lansert.
Les også: Ny «Punch-Out!!»-trailer debuterte under GDC.

I praksis fungerer OnLive slik at signalet fra dine handlinger gjennom håndkontrolleren sendes til en ekstern server, som igjen returnerer resultatet på skjermen din i form av bilder og lyd, og ellers alt som hører til når du spiller favorittene dine.

Poenget er at du slipper å huse teknologien i en boks som er koblet til TV’en din, for alt skjer via bredbånd og det du trenger å gjøre er å prestere bra – enten det er på fotballbanen i et framtidig «FIFA»-spill, eller i det grafikktunge «Crysis».

Les også: Vil CryEngine 3 revolusjonere spillindustrien?

Systemet er for tiden under testing men forventes å være klart som en beta i sommer, med lansering i USA like etter. Når OnLive eventuelt lanseres i resten av verden er foreløpig ikke kjent.
Spillutviklere som EA, THQ, Codemasters, Ubisoft, Take-Two, Epic Games, Atari og Warner er alle med på laget for å levere spillopplevelser når OnLive lanseres for et bredt publikum.

PC-eiere med litt for lite maskinkraft til å håndtere de mest hårete spillene finner også trøst i OnLive. For så lenge du har et kraftig bredbånd kan du også benytte deg av denne tjenesten selv om du spiller fra en PC.

Helt banebrytende tankegang er imidlertid ikke OnLive.

Allerede i 2007 lanserte StreamMyGame en tilsvarende tjeneste som fungerer den dag i dag. Der kan du blant annet spille «EVE Online», «Call of Duty 4» eller «World of Warcraft» ved hjelp av det samme prinsippet om du har for lite hestekrefter under PC-panseret ditt.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3