«En episk historie» om eksplosivt vennskap – og snakkende avføring

12. juni 2015 12:55

(PressFire.no): Forrige gang vi hørte noe fra «Wattam» var under PlayStation Experience, Sony-showet i desember der det ble servert flere nye PlayStation 4-spill.

Nå begynner «Wattam» å ta form.

Utviklerne bak har en såpass fargerik og spennende CV at mange er nysgjerrige på dette nye. «Journey», «Noby Noby Boy» og «Katamari Damacy» er en sprek miks som snart skal eksponeres for E3-publikummet i Los Angeles.

Her finner du flere E3-saker.

– 

En episk fortelling

Robin Hunicke og Keita Takahashi snakker ut om «Wattam» på PlayStation-bloggen, og klargjør seg til E3-spillmessa i neste uke med å slippe en fersk trailer.

«Wattam» er ikke ferdig før neste år, men de forskutterer en akkurat så surrealistisk og annerledes handling og stil som vi kan forvente fra denne gjengen:

En svær eksplosjon har sendt folka som bodde i Wattam ut i galaksen, og bare noen få av innbyggerne klarte å klore seg fast. Blant dem ordføreren.

Slik starter spillet.

Det er en episk fortelling, en vi ikke vil røpe mer av her, sier Robin Hunicke på PlayStation-bloggen.

Fyll himmelen med glede

Dette er ikke enda et spill som på koselig vis handler om å samle og få en gruppe mennesker til å gå i flokk til et trygt punkt, for deretter å gi deg en hyggelig takkemelding for at du berget dem. Nei, i «Wattam» handler det om å detonere, altså sprenge, etter du har samlet mange nok.

Å eksplodere for å tiltrekke folk og få verdenen til å vokse? Det er galskap!

Hunicke både spør og svarer selv.

Det er litt rart, denne ideen om å lage et digert SMELL for å bringe folk sammen, men disse eksplosjonene er så fantastiske at alle ville hatt lyst til å se nærmere på disse. Ved å lage slike kjeder eller stabler, og så blåse disse til himmels, vil du fylle himmelen med glede.

– Det er dette som låser opp nye mennesker, nye brett og til slutt også flere verdener å spille, forklarer den ene halvdelen av kreative duoen bak «Wattam»

Toaletthumor

Spillet er ikke fullt så rett fram som du kanskje har inntrykk av. Hunicke forteller at noen folk er gjemt, eller ligger i dvale.

For å oppdage dem eller vekke de, må du bruke noen triks. Det gjør at spillet også har en puzzleaktig dimensjon.

For eksempel snakker hun om «blomsterfolket». Disse må ha en regndusj for å spire og vokse.

Hun forklarer at de har mer å vise og fortelle om slikt snart. Trolig veldig snart, for E3-messa i Los Angeles starter neste uke, og «Wattam» skal være med der.

E3-traileren du kan se i videovinduet, inneholder mer av dette – pluss avføring.

Ordføreren er nemlig en glupsk fyr, som både kan spise og fordøye sine undersåtter. Det virker ikke som det er dårlig stemning og sure miner av den grunn, for ordføreren slår av en prat med avføringen etterpå.

NB! «Wattam» kommer til PlayStation 4 en gang i 2016.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3