Hvorfor tar installasjoner lengre tid på Xbox One?

Det undersøker Microsoft.

24. oktober 2014 13:23

(PressFire.no): Det har lenge vært kjent at installasjonstider for spill på Xbox One enkelte ganger tar vesentlig lengre tid enn den konkurrerende konsollen, PlayStation 4.

I fjor testet blant annet spillbloggen Kotaku forskjellen mellom de to systemene. Spill som «Need for Speed Rivals» tok hele ni minutter og 25 sekunder, og bare 32 sekunder på PlayStation 4.

Enda verre er det for «FIFA 14», som tok 16 minutter og 26 sekunder å installere på Xbox mot bare 35 sekunder på PlayStation 4.

Riktignok finnes det variabler som nedlastbare oppdateringer og at man enkelte ganger kan starte spillet og rote rundt i menyer mens den installerer.

Kjenner til forskjellen

Dette er noe Microsoft også har fått med seg, og undersøker nå hva som er årsaken. Det avslører Microsofts Xbox-general Phil Spencer i en podcast hos IGN.

Han påpeker likevel at enkelte titler på Xbox One ble rammet av at de kuttet ut kravet om at konsollen alltid må være online.

Titler som «Forza Motorsport 5» og «Ryse: Son of Rome» ble ifølge Spencer utviklet med tanke på at Xbox One alltid ville være online. Dette var fra da Microsofts visjon var at Xbox One alltid skulle være online, som et krav.

Etter mye kritikk fra spillerne endret imidlertid Microsoft en rekke deler av Xbox One før lanseringen, inkludert kravet om å være online hele tiden.

– Endringen som gjorde at man må forholde seg til at konsollene kan være offline betydde at flyten i installasjonskoden ikke er så perfekt som den kunne vært, forteller Spencer.

Spencer avslører videre at han har fått folka sine til å sammenligne installasjonstidene på de to konsollene og har funnet at enkelte spill er kjappere enn PS4, men at andre er «betydelig verre».

Vil ha ned tiden

Han insinuerer videre at det sannsynligvis ikke er selve konsollen som er problemet og nevner at blu-ray-drevet og harddisk i utgangspunktet har ganske like spesifikasjoner.

De skal nå finne ut hvordan de kan få ned installasjonstidene.

– Jeg vil ha markedsledende installasjonstider sånn at folk kan begynne å spille så fort som mulig. Det er høyt på prioriteringslista.

Han innrømmer at de ikke er sikre på hva som er grunnen, men at han er enig i at de bør være raskere.

Dette er ikke første gang Spencer har innrømmet at installasjonstidene er for treige – i januar la han ut en melding på mikrobloggenettstedet Twitter hvor han mente at installasjonstiden bør reduseres.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3