Slik blir «Pro Evolution Soccer 2015»

Comeback-sesongen?

3. juli 2014 16:48

(PressFire.no): Dette er året der «Pro Evolution Soccer» har varslet sitt store comeback.

Den gamle fotballspillstorheten har de seneste åra hatt en ydmyk tone i forhold til sine egne prestasjoner, men har ikke spart på de tøffeste taklingene når det gjelder hva de mener om konkurrenten «FIFA», fra EA Sports.

I dag har Konami sendt ut en pressemelding med et lite drypp av informasjon rundt hva vi kan vente oss denne høsten, sammen med de første bildene fra spillet.

«Banen er vår»

I fjor sto som kjent Konami over de nye konsollene, og kostet på seg et lite mobbende stikk mot EA som på sin side valgte å hoppe på PlayStation 4- og Xbox One-toget med «FIFA 14».

«Pro Evolution Soccer 2015» debuterer på de nye konsollene, og kommer i tillegg ut til «ytterligere» plattformer.

Mantaet til årets fotballspill fra Konami er «the pitch is ours

Spillet blir utviklet i samarbeid mellom Konamis hovedkontor i Tokyo og hos den nyoppstartede, britiske avdelingen i nærheten av London.

Pressemeldingen understreker at de har forsøkt å gå tilbake til «PES»-røttene når det gjelder å finne essensen i banespill, og de har derfor endret på noen grunnelementer.

For eksempel et nytt skuddsystem Konami hevder vil åpne for et stort spekter av skuddtyper med presisjon satt i høysetet – både når det gjelder retning og kraft.

Pasningsspillet blir også justert, med flere valgmuligheter både for små berøringer og varianter som skal vise større register av fysikken – både i spillmotoren og fra fotballen.

Ny teknologi

– Den siste hoveddelen som har blitt totalt renovert handler om graden av nærkontroll. Posisjonering er veldig viktig, men muligheten til å drible i rom og slå motstanderens markering er nå kraftig forbedret og åpner opp «PES 2015», hevder Konami ifølge VG247.

Et annet interessant aspekt med neste sesong fra denne kanten, handler om det tekniske. I fjor debuterte Fox Engine i «PES 2014», spillmotoren fra Hideo Kojimas folk som blant annet benyttes i de nye «Metal Gear Solid»-spillene.

Fotballutviklerne fra Konami har vært åpne på at fjoråret var den første testen med ny teknologi.

I år blir Fox Engine mer fremtredende, sier de. Kanskje det er i høst denne teknologien slår ut i full blomst?

For det første skal det spores tilbake til likheten til spillerne, hevder de selv. Over 1000 fotballspillere er gjenskapt til «PES 2015». De ulike særtrekkene og spillermønstre gir seg utslag i animasjoner Konami påstår er «helt sømløse».

Også publikum på tribunene skal nyte godt av Fox Engine, og særlig trekkes lyseffektene fram som en stor del av den grafiske oppjusteringen spillet får.

Får påfyll med data

På samme måte som i «FIFA»-spillene de siste åra, skal også «PES 2015» oppdateres med data fra de største ligaene på ukentlig basis. Har Carlos Tevez for alvor funnet målformen i Juventus-drakta gjennom noen seriekamper, vil han altså bli giftere også i spillet.

PES ID er en kjenning som Konami igjen børster støv av. Konseptet her er at lagene i «PES 2015» er satt opp til å spille slik de gjør i virkeligheten, taktikk- og ferdighetsmessig, og stjernespillerne opererer innenfor disse rammene, sier utviklerne i pressemeldingen.

I Master League-modusen skal du kunne be banemannen din justere lengden på gresset(!), eller be ham vanne ekstra mye før kampstart – for på den måten å utnytte et hurtig pasningsspill, om det er din strategi.

Konami lover at de senere i år vil diskutere flere aspekter ved «Pro Evolution Soccer 2015», blant annet nye ligaer, hvordan ballfysikken er dynamisk basert på vær og vind, og ikke minst: hvordan de har planer om å sette juksere i spillet i «offside».

Ultimate Team-konkurrent

Ifølge Eurogamer har Konami også diskutert mikrotransaksjoner til dette spillet. En ny variant kalt MyClub, en overhalt versjon av Master League Online, er en modus der spillere og managere i «PES 2015» kan kjøpes – enten for poeng tjent i spillet eller med ekte penger.

Det betyr at du kan kjøpe en utvalgt spiller til «Pro Evo»-laget ditt direkte. Ikke som i «FIFA», der Ultimate Team er bygd opp rundt at du handler pakker med tilfeldige spillere og venter i spenning mens disse åpnes for å finne ut om du har fått Messi eller Moa.

Dette systemet, altså kjøp av enkeltspillere, gjelder i offlinespillinga, sier Konami.

Tette bånd til United

De første skjermbildene fra spillet viser tydelig at det nære samarbeidet mellom Konami og Manchester United er videreført.

Det er ikke bare i PR-fremstøt at United har blitt brukt på ulikt vis. Det har også kommet tilbakemeldinger til spillet, avslørte produsent Naoya Hatsumi til PressFire i fjor:

Vi har blant annet fått hjelp av Manchester Uniteds Shinji Kagawa, fortalte Hatsumi oss i forbindelse med GamesCom-messa i Köln.

Han har tidligere vært på «Pro Evolution Soccer»-coveret. Vi fikk sjansen til å få ham til å sette seg ned med oss, hjelpe med å finjustere bevegelsene på banen og slikt.  

Vi tok forresten en prat med «FIFA 15»-sjefen i forbindelse med E3-spillmessa i juni, der han fortalte oss hva de viktigste nyhetene i EA Sports’ bestselger er  hvis du vil kartlegge hva de to kamphanene brygger på før en ny spillhøst i fotballens tegn.

Konami har foreløpig ikke bekreftet hva lanseringsdatoen for «PES 2015» blir, men spillet kommer ut i høst/vinter.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3