- Xbox One X er spikeren i kista for konsollen slik vi kjenner den

22. juni 2017 16:08

KOMMENTAR (PressFire.no): Dørene er låste og lyset er nå slukket i LA Convention Center. Pikslene har lagt seg til å sove og spillselskapene har tatt med seg spillene og konsollene sine hjem igjen og etterlatt seg både håp, drømmer og skuffelser.

Det var kanskje Microsoft, med ny konsoll, som hadde mest å vinne på årets konferanse. I ett år har de latt oss gløtte inn på kortene – ett etter ett. Hånden holdt de imidlertid helt fram til ettårsjubileumet for avdukingen av Project Scorpio, som endelig fikk et navn, utseende og pris.

Seks teraflops, tolv gigabytes med GDDR 5-ram og 326 gigabytes per sekund – det blir den kraftigste spillkonsollen på markedet. Med god margin. Og det i en pakke som ikke trenger å ta over hele stua.

Terabits og flops på snor

Når Dan Greenwalt dukker opp på senen for å vise hva det betyr for innholdet og åpner ballet ved å ha en ny Porsche-modell på scenen for å piske opp litt entusiasme, så må man nesten lure på om ikke det hadde vært bedre å begynne med selve spillet

Å høre en selvsikker Greenwalt snakke opp sin egen kjøresimulator er like komisk som det er svulstig, ispedd en følelse av deja vu.

Selve konferansen i sin helhet føltes ikke som noe spesielt, men tradisjonell i alle ledd.

Men når klangen av de store ordene stilner blir det imidlertid tydelig at Microsoft har en utfordring konkurrentene ikke har – eget innhold.

For der Sony har investert i egne produksjoner og har hatt suksesser på snor, og Nintendo alltid har proklamert at spillskapning er deres håndverk, har Microsoft brukt de siste årene på å ruste ned utviklingen av egne spill.

«Crackdown 3».

Gjengangerne 

På konferansen var det stort sett bare tre titler som kan signeres Microsoft selv – «Sea of Thieves», «Crackdown 3» og «Forza 7». To av dem har vi sett flere ganger, og sistnevnte er like overraskende som flått-alarm i riksavisene.

De resterende spillene som stilte i hjørnet til Microsoft ble ikke bare levert av andre, men vil i større eller mindre grad også dukke opp på konkurrentenes konsoller. Det er mer enn litt rart at det er Electronic Arts og Bioware sin nye satsing «Anthem» som får avslutte avdukingen av konsollen – et spill som kommer til både PS4 og pc også.

I det hele er det imidlertid hyggelig å se at Microsoft satser på en oppfølger til kritikervinneren «Ori and the Blind Forest».

«Metro Exodus», «Middle-Earth: Shadows of War», «Assassin’s Creed: Origins» og «Anthem» ser alle imponerende ut på Xbox One X sin konsoll, men det er neppe nok til at over seksti millioner PlayStation 4-eiere bytter leir.

Men så er det det neste problemet, da – de aller fleste spillene til Microsoft kommer også til pc. Det får meg til å lure på om ikke Xbox One X snart bare er en vingeklippet pc til nesten fem laken?

Finnes det egentlig noen spill som kun kommer til Xbox lenger, eller er den tidligere konsollsatsingen nå redusert til en konsoll som kun kan spille et tilfeldig utvalg med pc-spill?

«God of War».
«God of War».

Tilbake til fremtiden med Sony

Og hvis det ikke var for at Microsoft i praksis satte spikeren i kista for konsollsatsingen sin, så kunne de sett på Sony sin pressekonferanse som en gavepakke fra markedslederen til utfordreren.

Den japanske giganten valgte å kjøre en «greatest hits of 2016 and 2015» og kunne knapt nok vise noe som helst nytt.

De har da i det minste eksklusive spill å by på, så det handler nå åpenbart bare om å spare på kruttet til rett anledning. Post E3 har de bedyret at det kommer nyheter på sitt eget vekkelsesmøte, PlayStation Experience, i desember.

Men så til lyspunktet - årets E3 etablerte en sannhet som er en stor seier for spillerne – innhold er den regjerende kongen.

I så måte ble Nintendos filosofi plutselig klarere og deres posisjon forsterkes– de har innholdet, hvor de legger det ut er bare semantikk.

Det er spillene vi fikk se som sitter igjen med øyeblikkene – fra ambisiøse «Anthem» og «Beyond Good & Evil 2» via vågale «Far Cry 5» og «Wolfenstein II: The New Colossus» og til kreative «A Way out» og endorfinbuketten «Mario + Rabbids Kingdom Battle».

Dette E3 tilhørte spillskaperne og kan sees som en seier for spill som kulturuttrykk idet teraflops druknet i Ancels tårer.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3