LOS ANGELES (PressFire.no): «Minecraft» er uten tvil det største spillet Microsoft har i porteføljen sin for tiden,

Men selv om spillet ler av salgstallene til bortimot alle andre underholdningsutgivelser noensinne, virker det som om Microsoft lar svenskene i Mojang holde på som de selv vil - «Minecraft» er et av de få spillene Microsoft gir ut til flere enn sine egne plattformer.

Likevel: Det var ikke rent få gisp gjennom salen da kryssplattformspilling mellom konsoller ble annonsert på hovedscenen under, og var det ikke en Switch vi så der i traileren?!

En konkurrerende plattform under en Xbox-presentasjon. Det har vi ikke sett før.

- Akkurat nå gjør vi mye som ingen andre har gjort før, smiler sjef i Mojang Jonas Märtensson på gulvet under årets E3.

«Minecraft» får nå én versjon som kjører på mobile enheter, konsoller og Windows 10. Denne vil bli oppdatert som ett spill, i stedet for oppstykket og forsinket. For konsollspillere betyr det flere å spille med, men det er for mobilspillerne spranget blir størst – den versjonen har historisk sett alltid vært litt bakpå.

Eller, det er en sannhet med modifikasjoner: Sony har sagt nei til å la «Minecraft» på PS4 snakke med de andre.

Var det teknisk krevende å få alle maskinene til å kjøre samme versjon, og å snakke sammen?

- Ja. Vi har jobbet på det ganske lenge nå, og vi har lagt ganske mye ressurser i å få det til hos tech-teamet vårt.

- Det er i denne versjonen vi nå kommer til å legge flest ressurser fremover også.

I tillegg til denne kryssplattformversjonen vil det også være en pc-versjon som er egen – originalen, eller «Minecraft Bedrock» som de kaller den – den som ikke er for Windows 10.

 

Mojang-sjef Jonas Märtensson.
Foto: PressFire/Erik Fossum
Kryssplattform uten PlayStation

Hvordan kom samarbeidet mellom Xbox og Switch inn i bildet? Har det vært vanskelig, politisk sett?

- Nei. Vi har alltid, fra et «Minecraft»-perspektiv, prøvd å gi spillerne så mange muligheter som mulig, på hvilken plattform som helst, så vi har fortsatt på den måten. Nintendo har vært veldig åpne for å samarbeide, så jeg vil si at det har vært veldig smertefritt.

Hva med Sony? Det er jo én versjon som mangler i krysspillingen her?

- Ja, men vi vil veldig gjerne at det skal komme til dem også.

Så det stopper egentlig på toppen?

- Absolutt ikke hos oss.

Fra den andre siden, mener jeg.

- Det må du nesten spørre dem om, ler Märtensson

Det kan jeg faktisk. Jeg har et intervju med Jim Ryan (markedssjefen i Sony) senere.

- Gjør det! Vi vil gjerne ha med Sony.

Med én versjon som kjører på (nesten) alle plattformer fremover, betyr det også at alt «huskes» på kryss og tvers. Kjøper du tilleggspakker til på mobil, får du den på konsoll, kjøper du på Switch, får du på Xbox – og vice versa.

Måten det gjøres på tar utgangspunkt i Microsofts tjenester, som også får en snedig bivirkning, og som kanskje forklarer hvorfor Sony har vært litt lunken:

- Vi knytter sammen alt via Xbox Live. Så du logger inn med Xbox Live ...

Også på Switch?

- Ja, hehe. Det er jo også ganske unikt! Men alle de som er med på dette, alle plattformholderne har vært veldig pragmatiske og forstått at det vi ønsker å gjøre er å lage en bra opplevelse for spillerne. Så vi trengte et bra system for å samle alle sammen – og Xbox Live er et bra system.

 

Stor brukerskare

Spillet har jo blitt litt populært...

- Sier du det?!

Litt populært! Så når dere nå kommer med utvidelser og endringer, er du ikke nervøs for å gjøre ting som ikke alle liker? «Minecraft» er jo et av verdens største «land» om vi teller spillerne som innbyggere.

- Det er jo klart at vi tenker litt på det . Men vi tenker ikke så mye på at en oppdatering er dårlig.

Märtensson er mer interessert i å passe på at endringer ikke støter vekk grupper, at spillet kan nytes av alle og enhver uten at det prøver å sette noen i bås. Gode kvaliteter i spillet er bedre å fokusere på, enn redselen for at neste update får noen til å bli sinna.

Samtidig er det jo ikke bare bare å snu et så stort skip.

- Store strategiske valg som vi gjør med marketplace og servere og sånt gjør oss jo litt mer nervøse, det er klart.

Marketplace (spillets butikk for modifikasjoner gjort av både Mojang og andre spillere, journ. anm.) virker å ha blitt godt mottatt?

- Ja visst.

Men om man leser litt på nettet om reaksjonene Bethesda fikk på sin variant av marketplace nå, så har det ikke vært like bra.

- Nei, det er jo blitt litt den andre enden av skalaen. Selv om det i bunn og grunn er ganske likt.

- Jeg tror at det har mye, mye med at vi er ekstremt gjennomsiktige med alt vi gjør. Vi prøver alltid å være ærlige, og når vi tester ting får vi kjapt feedback som vi så tar hensyn til.

 

Store planer for fremtiden

Det var kanskje mange som var redd for at denne gjennomsiktigheten skulle forsvinne da Mojang ble kjøpt av Microsoft for svimlende summer for noen år siden.

Overgangen fra et «lite» studio til Microsoft har ikke påvirket åpenheten nevneverdig, mener Märtensson.

I stedet skjønte Microsoft kanskje at «Minecraft» er større enn bare deres egne maskiner, og at Mojang tilsynelatende visste hva de drev med - og dermed står vi her og snakker om Switch og PlayStation på et Xbox-event.

I dag er studioet hakket mer oppstykket enn før, der kontoret i Sverige fokuserer på det mer kreative aspektet ved utviklingen av spillet, mens Microsoft står for utviklingsmusklene – selve det å sette tankene til svenskene inn i spillkoden.

Men hva fremtiden bringer for «Minecraft» etter 2017 er mer usikkert. Den nye markedsplassen er oppe og går, en grafikkpakke som legger til moderne shadere og rendringsmåter kommer til Xbox One X-versjonen, og frittstående servere til forskjellige spillmoduser er rett rundt hjørnet.

Men etter det er det ukjent farvann.

- Det er mye vi har lyst til å gjøre fremover. Men vi må passe på å ikke gå for langt, da kan det fort bli et helt annet spill.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer