EA gir ikke opp «Dead Space» og «Mirror’s Edge»

Til tross for skuffende salg vil ikke EA gravlegge disse to titlene. DICE-topp hinter om endringer i neste «Mirror’s Edge».

7. mars 2009 10:52

Patrick Söderlund hos EA-eide DICE, studioet som står bak «Mirror’s Edge», sier planene om oppfølgere lever videre, selv om salgstallene var langt under forventningene.

«Mirror’s Edge» og «Dead Space» rundet begge nettopp 1 million solgte kopier, i følge EA, fordelt på PlayStation 3, Xbox 360 og PC.

Diskuter disse to oppfølgerne i vårt forum.

DICE-toppen står fast ved tidligere uttalelser fra Electronic Arts der man har skissert store ambisjoner om å bygge opp flere merkenavn som skal støttes i markedsføringen gjennom bi-produkter, og at man ruller opp flere oppfølgere.

Les også: Intervju med «Mirror’s Edge»-skaperne.
Les også: EA-sjef varsler oppfølgere.

«Dead Space» og «Mirror’s Edge» fikk en del solide anmeldelser, men EA sliter med å overbevise kundene. Mange peker på nettopp disse to prestisjefylte spillene som årsaken til at EA leverte dårlige resultater på slutten av 2008. Spillene var dyre å produsere, ble tungt markedsført, men solgte mindre enn forventet.

Les også: Anmeldelsen av «Mirror’s Edge» (PC).
Les også: Anmeldelsen av «Mirror’s Edge» (Xbox 360).


VARSLER ENDRINGER I OPPFØLGER

Gamasutra spurte Söderlund om han er enig i at fokuset på kvalitet fremfor kvantitet ødela for EA i fjor, og er grunnen til at disse to spillene underpresterer.

- Det er en kraftig forenkling. Når man analyserer spill som «Dead Space» og «Mirror’s Edge» etter sine langsiktige resultat, vedder jeg på at man vil kalle dem suksessfulle.

Han innrømmer at begge spillene burde blitt lansert på et annet tidspunkt. I kraft av å være nye merkenavn som måtte slåss mot etablerte suksesser som «Gears of War 2» og «Call of Duty: World at War», burde ikke slippet skje rett før jul, sier Söderlund.

Les også: Anmeldelsen av «Gears of War 2».
Les også: Anmeldelsen av «Call of Duty: World at War».

- Jeg tror det er tilfellet med «Dead Space», jeg syns vi leverte bra på våre kvartalsmål – antagelig bedre enn vi kunne håpt på. Når det gjelder «Mirror’s Edge» – er det perfekt? Nei. Er det ting i det spillet som vi vil adressere for framtidige versjoner? Absolutt. Var det et godt første forsøk? Ja!

EA har allerede røpet planer om oppfølgere av begge spillene, og vil lage en spillefilm fra «Dead Space»-universet som skal linke sammen historien fra det første spillet og oppfølgeren.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3