«Final Fantasy XIV» kan komme til Xbox 360

Problemene med MMO-spill til Xbox 360 tårner seg opp.

24. august 2009 08:48

I et intervju med VG247.com fortalte «Final Fantasy XIV»-produsenten Hiromichi Tanaka at de er i diskusjoner med Microsoft om en utgivelse.

Deler av problemet er visstnok de restriktive kravene Microsoft stiller til spill som skal ha Xbox Live-tjenester.

- På grunn av at 360 har sin egen policy med Xbox Live som er annerledes enn internet, så er vi nå i samtaler med Microsoft om å komme til en enighet. Det er en av grunnene til at det ikke kommer til å bli sluppet nå, sa han.

Senere i intervjuet påpeker han også at det ikke er et PS3-eksklusivt spill, men at det kunne høres sånn ut i talen til Jack Tretton under årets E3.

Xbox Live hindret ikke Square Enix å gi ut MMO'et «Final Fantasy XI» på konsollen, men i følge Tanaka var det lettere fordi det originalt ble utviklet med tanke på PS2 og PC, og dermed ver overgangen lettere.

KJENT PROBLEM

At MMO-spill har problemer med Xbox Live-tjenesten er ikke noe nytt. Det lovende «True Fantasy Online» fra det japanske spillselskapet Level 5 endte med kansellering på grunn av uenigheter med Microsoft om onlineløsning.

Og i et overraskende ærlig intervju med Edge-online.com i 2008, tar tidligere Microsoft Game Studios-sjef Shane Kim ansvar for at det ikke har gått som forventet:

- Jeg innrømmer at MGS (Microsoft Game Studios) ikke har hatt suksess på MMO-markedet, og det skjedde under min ledelse, så jeg må ta fult ansvar for det.  Det er et vanskelig og utfordrende område, som utvikler seg hele tiden – med mye bevegelse. Vi har ikke klart å knekke koden, sa han.

Også Microsoft-eksklusive «Marvel Universe Online» ble kansellert på grunn av tekniske problemer med å få til en løsning på Xbox 360:

- Jeg tror vi tok den rette avgjørelsen om å ikke fortsette med ting som Marvel MMO. Og det er en tøff avgjørelse, både for spillere som ser frem til det og utviklerne.

- Når jeg har sagt det, så har vi ikke lykkes, men det er ingenting som sier at sånne titler ikke kan være vellykket på 360, fortsatte han i intervjuet med Edge-online.com

«Guild Wars»-utvikler og MMO-ekspertene hos NCSoft/Arena.net er enige om at noe må forandres med Xbox Live for at MMO-spill skal fungere.

I et intervju med gamesindustry.biz i 2006 fortalte Arena.net-grunnlegger Jeff Strain at forretningsmodellen til Xbox Live må forandres for at MMO-spill skal fungere på plattformen.

- Deres mål er å oppmuntre folk til å kjøpe spillene fra hylla, og der er det en ekstrafunksjon med onlineinnhold i spillet, forklarer han.

- Men for oss, når du kjøper spillet i hylla, så er det bare begynnelesen på vårt forhold til deg – og vi vil ha direkte kontakt med våre spillere, sånn at vi alltid kan gi deg nytt innhold, alltid gi deg kundekontakten direkte.

- Fra et forretningsmessig synspunkt ble ikke Xbox Live bygget med tanke på det, fortsatte han.

I 2005 fortalte den europeiske avdelingen av NCSoft at de har «begynt utviklingen av spill på neste generasjons konsoller», men selv om selskapet ikke avslørte hvilke konsoller de jobbet med, så fortalte de at XBox 360 ikke var blant dem.

På E3 i 2007 annonserte imidlertid NCSoft et samarbeid med Sony om å lage spill gjennom deres PlayStation Network, selv om ingen titler ennå er annonsert.

Med MMO-titler som «Lineage», «Guild Wars», «City of Heroes»  og fremtidige «Aion» og «Star Trek Online» er Sør-Koreanske NCSoft et av verdens ledende selskap innen utvikling av MMO-spill.

FUNCOM SLITER OGSÅ

Ifølge PR-ansvarlig i norske Funcom, Erling Ellingsen, har også de støtt på problemer med å overføre deres MMO-satsing «Age of Conan: Hyborian Adventures» til Xbox 360:

- Jeg kan ikke kommentere noe angående forretningsmodellen til Xbox Live, men jeg kan fortelle at grunnen til at vi er forsinket med vår Xbox 360-versjon, er at vi har støtt på noen tekniske problemer og utfordringer med utviklingen, sa han til PressFire.no fredag ettermiddag.


«Final Fantasy XIV» skal etter planene slippes i løpet av 2010 og er foreløpig kun annonsert til PS3 og PC.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3