Forbrukerrådet har bedt om redegjørelse fra Nintendo

Mener spillgiganten bryter loven.

21. februar 2018 09:00

(PressFire.no): I desember publiserte Forbrukerrådet en rapport over de mest brukte nettjenestene for kjøp av dataspill. Rapporten tok for seg hvor gode vilkår tjenestene hadde for angrerett.

Blant de sju største spillbutikkene var det bare to av dem, Steam og Origin, som hadde tilfredsstillende systemer for refusjon. Battle.net, Uplay, Nintendo eShop, PlayStation Store og Xbox Store innfridde ikke Forbrukerrådets kriterier for gode refusjonsordninger.

Men spesielt Nintendo pekes ut som verst i klassen når det kom til muligheten for å avbryte kjøpet av et forhåndsbestilt spill, og Forbrukerrådet gikk så langt som å advare mot å forhåndsbestille spill på nett hos eShop på 3DS, Wii U og Switch.

- Nintendo skiller seg ut når det gjelder forhåndsbestilte spill. De skriver rett ut at alle kjøp er endelige. I henhold til angrerettsloven og forbrukerkjøpsdirektivet, så kan ikke Nintendo ta dette forbeholdet, heter det i rapporten.

Dette sier Forbrukerrådet er lovstridig, fordi inntil spillet kan lastes ned og tas i bruk, så kan ikke selgeren (i dette tilfellet Nintendo) stoppe forbrukerens rett til å avbryte forhåndsbestillingen.

Forbrukerrådet reagerer på denne ordlyden.
(Faksimile: Nintendos brukervilkår)

Sender advarsel

PressFire har fått tilgang til et brev sendt fra Forbrukerrådet til Nintendos europahovedkvarter i Frankfurt, Tyskland. I brevet får spillselskapet beskjed om å forklare seg, med henvisning til EUs forbrukerrettsdirektiv.

Forbrukerrådet ønsker å vite om forbrukere i det hele tatt kan kansellere eller trekke seg fra en forhåndsbestilling før spillet lanseres, og hvis ja – hvordan forbrukerne skal gå fram for å gjøre dette.

I motsetning til pc-plattformen Steam, hvor du bare kan trykke på en knapp for å stanse en forhåndsbestilling, er det ingen slik funksjon på Nintendos plattformer.

Rådet ønsker også en utbedring på hva Nintendo mener er det juridiske grunnlaget for å ikke tilby en slik funksjon, dersom selskapet ikke tilbyr en løsning.

Samtidig påpekes det at selv om forbrukerne har godtatt å frasi seg angreretten (noe som er vanlig og tillatt ved onlinekjøp), så betyr ikke det at Nintendo kan hindre folk i å si opp avtalen før spillet er ute og lastet ned.

Brevet sendt til Nintendo.
Brevet sendt til Nintendo.

- Regner med de vil ha fornøyde kunder

- Ved forhåndsbestilling av spill har du rett til å avbryte kjøpet når som helst før spillet er lansert. Det skal du kunne gjøre enkelt og raskt, for eksempel ved å trykke på en knapp, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen.

I en pressemelding skriver Forbrukerrådet at de «regner med Nintendo vil ha fornøyde kunder», og at de dermed tror spillselskapet fikser problemet.

- Her må de endre praksis. De må følge regelverket, og i tillegg tydelig vise hvordan forbruker skal gå frem for å benytte seg av rettighetene sine dersom de ønsker å kansellere. Uansett hvilke ordninger for forhåndsbestillinger og refusjoner plattformen har, skal angreretten gjelde før lansering, sier Iversen.

De sier også at hele konseptet med forhåndsbestilling er noe som kan være problematisk med tanke på forbrukerrettigheter, og at bransjen ofte lokker folk til å bestille spill med eksklusivt innhold.

- Men det kan raskt ende opp med at du betaler dyrt for en produkt du ikke er fornøyd med. For de fleste plattformer er det slik at man i ikke har mulighet til å få pengene tilbake etter at spillet er lansert.

- På bakgrunn av det fraråder vi forhåndsbestilling av spill, med mindre du er 100 prosent sikker på at dette spillet vil leve opp til dine standarder for kvalitet, form og innhold, avslutter Iversen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3