«Mad Max»-spillet: – Ny historie, nye figurer og lagd for å kjempe mot de beste

27. mai 2015 14:23

(PressFire.no): «Mad Max»-filmen ruller over kinolerretet nå, og fikk blant andre Dagbladets anmelder til å pusse støvet av sekserterningen.

Samtidig jobber svenskbaserte Avalanche Studios med sitt «Mad Max»-spill. På én måte skulle nok utviklerne ha ønsket seg å kunne lansere rett i kjølvannet av denne filmsuksessen, men de har tidligere understreket at de ikke vil legge seg komfortabelt i dragsuget og ligne for mye.

Denne uka ble en ny trailer sluppet, som gir oss innblikk i Avalanches postapokalypse. (Du kan se denne i videovinduet).

Spillet starter med at Max blir
strippet for våpen og kjøretøy.

Dommedagsmaskinen Magnum Opus

Det er en stund siden vi så eller hørte noe fra «Mad Max»-prosjektet. Samtidig som de nå er inne i siste spurt før lanseringen i september, jobber Avalanche i tillegg med «Just Cause 3».

Det er ikke lenge siden svenskene, som også har startet en avdeling i New York, avslørte de første detaljene om det tredje «Just Cause».

Likhetene mellom disse to spillene er at begge frister med en åpen verden, og friheten til å la deg bruke denne som lekeplass.

I «Mad Max» er det selvsagt et sentralt poeng å bruke kjøretøy. Et hovedmål er å bygge en bil som mangler sidestykke, kalt Magnum Opus.

PlayStation-bloggen forteller produsent John Fuller at Max tidlig i historien slår seg sammen med Chumbucket (også kalt Chum) – en fyr som får troa på Max’ evner som sjåfør og ekspert på å overleve i den ugjestmilde ørkenen. Han er også mannen som senere bemanner harpunen på lasteplanet av bilen, når det trengs, eller reparerer Magnum Opus etter at firhjulingen har fått noen skraper fra kampene.

Frittstående spill

Den nye traileren, som du kan se i videovinduet, handler om nettopp oppgraderingsaspektet ved bilen – og hvordan Max deltar i et løp i Gastown der prisen er akkurat det han og Chumbucket må ha for å gi kjøretøyet sitt det lille ekstra: en V8-motor.

John Fuller understreker, igjen, at Avalanche ikke har hatt ambisjoner om å gjenfortelle «Mad Max»-filmene – bare i spilldrakt.

Det er et åpen verden-spill lagt til det postapokalyptiske universet gjort kjent gjennom filmene. Men selv om du kjenner igjen noen av elementene, er dette et frittstående spill med egne figurer, en egen historie og handling bygd fra grunnen av for å kunne kjempe mot noen av de beste spillene på markedet, skriver produsenten på PlayStation-bloggen.

«Batman»-slåssing

Allerede i 2013, da «Mad Max»-spillet ble annonsert, var vi innom Warner Bros.-området på E3-spillmessa i Los Angeles for å ta en titt.

Da forklarte utviklerne at du til en viss grad skal kunne sett særpreg på bilen i takt med at du bygger denne med nye deler.

Den ter seg i terrenget, yter og føles annerledes hvis du slenger på andre hjul eller ulike former for beskyttelse. Det handler ikke bare om å bygge en rask bil – for vi fikk også se eksempler på at Magnum Opus må ha egenskaper som skjold, når biler smeller inn i hverandre så gnistene lyser opp.

Vi merket oss allerede den gangen det samme som ferske rapporter fra denne uka peker på:

«Mad Max»-spillet har et nærkampsystem kraftig inspirert av «Batman Arkham»-spillene signert Rocksteady, i fjor også implementert i «Middle-earth: Shadow of Mordor».

Både «Just Cause 3» og «Mad Max» blir trolig å finne på E3-messa i midten av juni. Begge spillene blir lansert i løpet av høsten. «Mad Max» 4. september, til PS4, Xbox One og pc.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3