«No Man’s Sky» blir for stort til at du kan møte vennene dine

– Vi skal omfavne dette.

12. desember 2014 14:15

(PressFire.no): Vi har fått et slags innblikk i det enorme, matematisk konstruerte universet til det ambisiøse spillet «No Man’s Sky».

En beregning gjort av utvikleren tilsier at det vil ta minst fem milliarder år å besøke alle planetene i spillet – og det betinger at du kun blir værende der bare i ett sekund.

Dette er mulig fordi spillet er konstruert av matematiske algoritmer satt i et system, innholdet er altså ikke håndlagd av mennesker.

Ikke forvent et massivt onlinespill

Mye har blitt sagt om hvor enormt stort spillet kommer til å være i geografisk utstrekning, men spillet skal også inkludere en form for flerspillermekanikk – som hittil har vært noe diffus.

I et intervju med Game Informer prøver Sean Murray fra Hello Games å forklare hvordan det vil fungere i praksis.

Og én ting er han veldig klar på: du bør ikke forvente et massivt onlinespill, hvor du skal utforske det enorme universet med vennene dine.

For selv om vennene dine skal vises på det store stjernekartet, så kan du ikke regne med å møte noen av dem.

– Jeg tror folk kommer til å skjønne dette når de prøver spillet og ser hvor langt borte man faktisk er fra noen andre som spiller.

– Jeg skjønner at dette er litt rart for folk, men det er hva som er annerledes med vårt spill. Og vi vil omfavne dette.

Teoretisk treff

Han forklarer videre at man i teorien kan møte noen, men de må forbli på et sted veldig lenge for at du skal komme deg dit. Og når du endelig kommer til planeten, vil den være såpass stor at det blir vanskelig å finne den andre personen.

Videre påpeker han at folk ikke bør forvente et massivt onlinespill, eller et skytespill. «Destiny» er et kjempebra skytespill hvor du kan spille med vennene dine, hvis det er hva du ser etter, mener Murray.

Mer som «Journey»

Sean Murray trekker i stedet fram «Journey» som et eksempel på hvordan andre påvirker spillopplevelsen din, og noe som minner mer om «No Man’s Sky».

I «Journey» er det mer eller mindre tilfeldig om du møter noen på reisen, noe som er viktig for følelsen av å spille det.

Han påpeker at «Journey» ikke solgte seg inn som en flerspilleropplevelse, noe som var viktig for å ikke skape feil forventninger. Likevel var flerspillerdelen en viktig del av spillet.

Det kommer også fram i intervjuet at du kan møte på andre spillere i universet, men at de sannsynligvis ikke vil være merket med navn. De kan med andre ord være hvem som helst, og det vil være ganske uvanlig å i det hele tatt møte noen andre.

Murray forteller også at identiteten din i spillet vil være en overraskelse, selv om de har lekt med tanken om å putte den på coveret.

Han mener det vil være en stor overraskelse for folk når de ser hvilken rolle du tar i spillet.

«No Man's Sky» har foreløpig ingen utgivelsesdato, men slippes først til PlayStation 4.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3