Er det sexspillene som skal bane vei for virtual reality?

Se den omstridte PlayStation-demoen i aksjon.

2. september 2014 19:30

(PressFire.no): Vi har allerede fått en titt inn i fremtiden gjennom Virtual Reality-brillene fra Oculus og Sony.

Teknologien narrer hjernen til å tro du føler dybde.

Berg-og-dalbaneturen gir kiling i magen. Snakk om at turistnæringen kan stå foran en revolusjon – og Sonys mystiske hint om et NASA-samarbeid, har foreløpig ikke gitt oss hele lista over hva slags opplevelser som skreddersys fra bunnen av til virtual reality-dytten.

Denne uka fikk vi se et helt nytt tilskudd, et Sony har tatt sjansen på å ta under vingene til sin seneste pressekonferanse.

Det har likevel blitt møtt med kritikk og undring. Engadget, som fulgte eventet i går direkte, omtaler demoen som «tvilsom».

Kikk, nikk eller rist på hodet

«Summer Lesson» er navnet på virtual reality-demoen Katsuhiro Harada presenterte under Sonys pressekonferanse i Tokyo mandag.

NB! Se den i videovinduet i denne saken.

Harada er best kjent for «Tekken»-slåssespillene. 

Nå er han definitivt i sving med noe helt annet enn «Tekken»-kamper.

Filmklippet fra pressekonferansen viser en ung japansk jente i skoleuniform. «Summer Lesson» skal ifølge Polygon være spillbart under Tokyo Game Show senere denne måneden.

Da vil det trolig også dukke opp mer informasjon.

Målet med demoen/spillet er angivelig å lære folk å kommunisere bedre. Med Sonys Morpheus-brille på hodet, ser vi klipp av et valg spilleren må ta: velg «ja» eller «nei». Rist på hodet eller nikk.


Husk, japansk kultur er veldig annerledes 

I kommentarfeltet til Polygon uttrykker noen lesere undring over hva «Summer Lesson» egentlig har å tilby.

Er «ja»-/«nei»-valg nok til å kunne påberope seg å være en interaktiv opplevelse? Er dette noe som kan få deg til å bli bedre til å kommunisere med andre mennesker?

Og hvorfor mister egentlig skolejenta en penn på gulvet og samtidig ser ut til å være redd for at skjorta kjapt kan ta samme veien?

Det er også eksempler på folk som er positive til det de har sett.

– Ser jeg bort fra truse-scenene som antydes, kan dette tjene et formål og hjelpe folk å bli bedre til å kommunisere, tror en Polygon-leser.

– Dette er rart fra vårt synspunkt, men du må huske at japansk kultur er veldig annerledes vår, sier en Kotaku-leser.

– Jeg forstår rett og slett ikke: 1) Hva tenkte de på? 2) Hva tenker Sony på? 3) Hvordan kan dette være lovlig? spør en annen Kotaku-leser i kommentarfeltet.

Vil fjerne spaker, mus og tastatur

Facebook-eide Oculus Rift og Project Morpheus fra Sony er foreløpig ikke sluppet løs på markedet. Oculus kom ut i en ny og bedre versjon i sommer, myntet på spill- og andre innholdsskapere eller de mest interesserte.

Så langt har demonstrasjonene vært sentrert rundt enkle og effektive småspill – teknologidemoer satt sammen for å gi en smak av VR.

For eksempel et hai-bur under vann eller tradisjonell sverdsvinging, begge disse er demoer PressFire testet på E3 i Los Angeles i juni.

Et kamera sporer bevegelsene, Move-spakene til PlayStation brukes for å ha et håndgripelig element til spillinga – tilleggsutstyr som snart kan bli overflødig hvis Leap Motion eller noen av de andre på markedet med tilsvarende teknologi lykkes med å fjerne alt som heter tastatur, mus eller spillspaker av en eller annen sort uten at flyten opphører.

Det er nemlig per i dag mye ekstrautstyr som kreves for å sikre en presis VR-opplevelse.

Leap Motion vil gjøre alle bevegelser i VR-miljøet. Hender og fingre gjenskapes og vises på skjermen, noe som gjør at du kan røre ved eller flytte objekter uten en Move-kontroller eller en datamus.

Phys.org skriver at Leap Motion jobber med en ny generasjon teknologi spesielt myntet på VR-systemer. En prototyp, kalt Dragonfly, kan kobles rett på Oculus-brillene.

Andre, som Control VR, tror en hanske må være med for å sikre «den ultimate intuitive kontrolleren.» 

Folka bak «Custom Made 3D», et av de aller første sexspillene med Oculus-støtte går enda lengre. De har lagd en spesialkonstruert kontroll som definitivt går rett på sak.

Facebook-gründeren tror VR er en helt ny plattform

Facebook kjøpte Oculus VR tidligere i år og har foreløpig ikke gått ut med en klar plan for hvordan de skal ta markedsandeler.

Spill er en naturlig start før vi ser hvordan deres langsiktige plan utkrystalliserer seg.

John Carmack, teknisk sjef i Oculus VR, gikk kjapt ut og forsvarte Facebook-oppkjøpet etter mye bråk og beskyldninger om at teknologien står i fare for å bli «misbrukt» av den nye eieren. Oculus startet jo som en kjæledegge, kronerullet fra Kickstarter-kampanjen og lenge ansett som rent spillutstyr.

Carmack mener Mark Zuckerberg «ser det store bildet.»

Brandon Iribie, også han en Oculus-ansatt, røpet at Facebook-sjefen gjerne vil presse ned prisen på forbrukerversjonen så langt som mulig når denne først kommer på markedet.

Vårt oppdrag er å gjøre verden mer åpen og tilkoblet. De senere åra har dette nesten utelukkende ment å bygge mobilprogrammer som vil hjelpe deg å dele med menneskene du bryr deg om, sa Mark Zuckerberg i pressemeldingen der oppkjøpet av Oclus VR ble bekreftet, en avtale verdt 12 milliarder kroner.

Vi har mer å utrette. Nå er vi i en posisjon der vi kan begynne å fokusere på hvilke plattformer som skal by på enda mer nyttige, underholdende og personlige opplevelser.

– 

Dette er som Ville Vesten

Sony har på sin side vært minst like vage som Oculus og Facebook når det gjelder hva slags opplevelser de vil tilby med Morpheus.

Det japanske underholdningsselskapet tillot seg å drømme visjonært rundt andre bruksområder for VR enn kun spill under Game Developers Conference (GDC), der Morpheus ble vist for første gang.

Mye tyder på at det serveres mer enn berg-og-dalbane-kjøring, skrekk sett i førstepersonsperspektiv eller fekting mot sultne haier når Morpheus først blir lansert.

– Dette er som Ville Vesten akkurat nå. Det er ikke én dominerende sjanger du må støtte. Hvor ofte får du sjansen til å starte et helt nytt medie? sa Richard Marks fra Sony på GDC.

Marks spekulerte høyt rundt hvordan for eksempel turisme er et felt som kan bli viktig for VR.

Han utfordret med dette tankeeksperimentet: Tenk deg å kunne «besøke» et hotellrom, se deg rundt og granske lobbyen før du faktisk booker rommet online? Alt gjort mulig gjennom VR-utstyr.

I løpet av en times lang film fra GDC, avslørte Sony at de jobber med NASA rundt et felles prosjekt, uten å ville si mer om hva dette består av. Skal vi også få dra til Mars med VR-brillene på?

Ambisjonsnivået og mulighetene stopper neppe ved «Summer Lesson». At sexmarkedet blir del av den nye VR-bølgen er trolig uunngåelig.

Som en av journalistene i Dagbladet spontant utbrøt etter å ha fått en første prøvetur med Oculus Rift:

– Når det her kommer inn på sexmarkedet … booyah!

Et ekstatisk episenter

Blir Haradas «Summer Lesson» mer en interaktiv flørt enn renspikka erotikk, kan det likevel vise seg å være et spill som balanserer helt på grensa av hva Sony tillater solgt gjennom sin digitale butikk.

Det er åpenbart andre aktører som er villige til å gå mye lengre. Belgieren Jeroen van der Bosch, for eksempel, som vi i fjor skrev jobber med «Wicked Paradise».

Van der Bosch har ikke tenkt å la noe være igjen til fantasien.

– Det har alltid fascinert meg at vi har hundrevis av flotte, vellagde skytespill, men ikke et eneste godt designet erotisk spill. Det har vært gjort flere forsøk, men de har alle sammen vært latterlig dårlige. Det er ikke noe sexy med urealistiske modeller som beveger seg som rustne roboter med feilslått styringsmekanikk, fortalte Bosch til Road to VR.

Da Oculus Rift kom på banen, så jeg mitt snitt. Jeg flyttet til Irvine [California], startet et selskap, sikret økonomisk støtte, og startet å utvikle verdens første erotiske VR-opplevelse, sa Bosch.

«Wicked Paradise» het før «Sinful Robot», og da beskrev folka bak at de skal lykkes med å lage «erotiske møter med total innlevelse.»

I kombinasjon med Oculus Rift putter vi deg midt i sentrum hvor det skjer, i lekens ekstatiske episenter.

Det har vært relativt stille fra Bosch og «Wicked Paradise» det siste året, etter en del oppmerksomhet i fjor sommer.

Blir det bare en demo?

Det er Bandai Namco Games som står bak «Summer Lesson». Hvorvidt det er planlagt utgitt eller bare forblir på demostadiet, gjenstår å se. 

Sony har ikke sagt noe om når Morpheus-brillene skal ut på markedet.

Kulturelle forskjeller mellom Vesten og Japan satt til side, demonstrasjonen av «Summer Lesson» har skapt reaksjoner etter den første visningen. 

Publikum på Tokyo Game Show om to uker skal få prøve «Summer Lesson», har utgiveren sagt.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3