Lover en spektakulær «Batman»-finale

– Avrunder med et smell.

5. mars 2014 12:15

(PressFire.no): I går kom den første dosen informasjon om det nye «Batman»-spillet, «Arkham Knight».

Dette blir det siste kappekledde eventyret fra Rocksteady Studios, bekrefter regissør Sefton Hill.

Vi føler dette er den naturlige slutten. Vi skal avrunde med et stort smell, uttaler Hill.

Kun til nestegenerasjon

Magasinet Game Informer har den første saken om spillet. Intervjuer og flere detaljer enn det vi fikk gjennom gårsdagens Warner-pressemelding har begynt å dukke opp på nettet, blant annet fra CVG og NeoGAF.

Spillet kommer kun på de nye konsollene, PlayStation 4 og Xbox One, i tillegg til pc.

Rocksteady antyder at en «splittet produksjon», fordelt mellom to konsollgenerasjoner, ville blitt hemmende.

 [Nye konsoller] tillater oss å blåse liv i designelementer vi hadde sett for oss helt fra starten, slik som Batmobilen, og hvordan denne skygger egenskapene til Batman, uttalte Sefton Hill i gårsdagens pressemelding.

Ny superskurk

Når det gjelder tittelen, «Arkham Knight», trodde nok de fleste at dette er en referanse til Batman selv.

Det stemmer ikke.

Game Informer røper at dette i stedet dreier seg om en ny figur vi møter i spillet, skapt i samarbeid mellom Rocksteady og DC Comics. 

Det bygges opp under at Arkham Knight skal matche Batmans krefter og egenskaper, så det ligger i kortene at dette blir hans nye erkefiende.

– Vi ville introdusere noen som virkelig kan utfordre Batman, og måle seg med ham på flere vis, uttaler Sefton Hill.

– Vær så snill, la oss få lage dette spillet

Etter å ha lagd «Arkham Asylum» (2009) og «Arkham City» (2011), fikk det nye spillstudioet til Warner i Montreal ansvaret med fjorårets «Arkham Origins».

Bakgrunnen skal ha vært et ønske fra utgiveren om ikke å la folk vente i flere år på at Rocksteady endelig fikk realisert sine planer.

Det startet med en ambisiøs Rocksteady-plan om å utvide. Førstespillet foregikk i et begrenset areal. I oppfølgeren kunne vi kaste oss fra høye bygninger og undersøke en større by. Til «Arkham Knight» visste utviklerne at de måtte introdusere noe helt nytt, og Batmobilen sto lenge øverst på lista.

Det innebærer en ny dynamikk, en større spillby og et spill som på flere måter er bygd rundt Batmobilen.

– For oss var det aller viktigste: vær så snill, la oss få lage dette spillet. Det kommer til å ta tid, det vil være temmelig vanskelig – og sannsynlig også ganske dyrt, forteller spillregissøren til Game Informer (via NeoGAF).  

Fem ganger større

Vi vet allerede at handlingen vil foregå ett år etter «Arkham City», og utviklerne forteller i en filmsnutt at alle superheltene rotter seg sammen for å ta knekken på Batman én gang for alle.

Disse har egne planer og triks på lager myntet på den kappekledde helten. Men noe har de klart å bli enige om: Batman skal bort.

For å skape matchende omgivelser til denne «eksplosive finalen», har Rocksteady redesignet hele bystrukturen til noe som kler Batmobilen.

Det innebærer en helt ny sone av Gotham City, og bygninger med større avstander mellom. Sistnevnte betyr både at det er tiltrettelagt kjøring, men utviklerne påstår at det også skal bli morsommere å sveve i mellom.

Spillbyen skal visstnok bli fem ganger større enn i «Arkham City», og teknologien under panseret er en oppgradert versjon av Unreal Engine som skal hente ut mer fra PS4 og Xbox One, formidler CVG.

Her er flere «Arkham Knight»-fakta:



* Spillet får ingen tradisjonell flerspillerdel. (Utviklerne vil i stedet «lage det beste enspillereventyret vi klarer», skriver CVG).

* Kevin Conroy er stemmen til Batman. Nolan North stemmelegger Pingvinen, Troy Baker er Two-Face og Wally Wingert og Tara Strong portretterer henholdsvis Riddler og Harley Quinn.

* Uttalelser som at dette spillet markerer «en finale», underbygges av opplysninger om at Rocksteady ser seg helt ferdige med Batman etter «Arkham Knight». Dette kan åpne for flere spill fra Montreal-studioet ansvarlige for fjorårets «Origins». Da er sjansen stor for at Montreal-gjengen i så fall spoler tiden tilbake i «Batman»-mytologien, er det flere som spekulerer i.

* Rocksteady understreker at de ikke bare ville lage en størst mulig by, men at denne lekeplassen for spillere skal føles rik, dyp og detaljert. Spillmekanisk må den også matche opplevelsen du får sett fra rattet i Batmobilen.

Skuddsikker

For å gjøre dette til et «ekte nestegenerasjonseventyr», som er måten spillskaperne selv beskriver «Arkham Knight»kan vi blant annet forvente langt flere skurker på skjermen samtidig.

Albert Feliu, som jobber med å modellere spillfigurene, hevder overfor Game Informer at antallet polygoner til én figur i «Arkham Knight» tilsvarer hele byen de modellerte til «Arkham City».

Når det gjelder Batmobilen, som virker å være den kanskje største stjerna i spillet, er det ikke mangler på ambisjoner:

Noen av opplysningene som til nå har lekket ut forteller oss at dette blir den eneste bilen Batman kan kjøre i spillet. Den er skuddsikker og kan knuse gjennom sperringer, gjerder og trær - i tillegg til at den åpenbart vil inneholde noen spesialvåpen.

Et gameplay-element som integreres, er muligheten til å kombinere kjøring med noen sprell på utsiden av bilen. Til høsten kan vi altså se at Batman først foretar et luftig svev med Batmobilen, bruker en gripeklo for å ta tak i en bygning – og at spilleren kanskje får sjansen til å kombinere bil og «fristil»  på ulike måter.

Ifølge butikkmateriale fra en av de store spillkjedene skal spillet være ferdig 14. oktober i år.

FOTO: (Hovedbilde) Spillets hjemmeside.

Her er den første traileren:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3