Tjener Lara Croft noe på hoppet til neste generasjon?

Vi testet den oppdaterte versjonen av «Tomb Raider».

29. januar 2014 18:40

(PressFire.no): For ganske nøyaktig ett år siden lanserte Crystal Dynamics sin ambisiøse reboot av «Tomb Raider».

Denne legendariske spillserien har vært med oss siden 1996, og gikk fra å være helt revolusjonerende til å bli langt mindre relevant utover 2000-tallet.

Fikk tøff konkurrent

«Tomb Raider» trengte med andre ord en skikkelig frisk pust, spesielt etter at Sonys «Uncharted»-serie satte en ny standard for denne typen cinematiske actioneventyr.

Fjorårets reboot ble denne friske pusten.

Vi stiftet bekjentskap med Lara Croft helt på nytt. Hun var plutselig ung og uerfaren, og havnet på en øy et eller annet sted utenfor Japan, selvsagt fylt med mysterier og farer. Det var ikke bare Lara i seg selv som ble oppdatert, spillbarheten ble også fullstendig modernisert.

Resultatet ble, etter min mening, et av de sterkeste spillene i 2013.

Kvalitet i alle ledd

«Tomb Raider» var også et pent spill, en av flere 2013-utgivelser som virkelig pushet de gamle konsollene til det ytterste (i likhet med spill som «The Last of Us», «Grand Theft Auto V» eller «BioShock Infinite»).

De som investerte i PC-versjonen fikk oppleve en enda flottere utgave av «Tomb Raider», men vi som spilte det på for eksempel Xbox 360 kunne også nyte temmelig fin grafikk, selv om vi merket at maskinvaren sleit med å holde tritt.

Derfor er det ekstra hyggelig for oss som holder oss til konsoller at SquareEnix satte sine folk på jobben med å pusse opp «Tomb Raider» til de splitter nye konsollene.

Vi har tilbrakt de siste dagene med PlayStation 4-utgaven, og for å gjøre en lang historie kort – spillet er like gøy som det var for et år siden, men penere og litt mer innholdsrikt.

Denne artikkelen er ikke en full anmeldelse av spillet. Vår opprinnelige omtale kan du lese her, og de aller fleste poengene består den dag i dag. Dette er tross alt ikke et gammelt spill, akkurat.

Fortsatt underholdende

Men la oss gå litt igjennom opplevelsen «Tomb Raider» likevel. Etter å ha spilt spillet veldig utfyllende forrige gang, syntes vi nemlig det var minst like morsomt, om ikke morsommere, å ta det frem igjen. Ikke bare fordi grafikken er penere, men fordi «Tomb Raider» er fortsatt et grisekult actioneventyr.

Det har sine feil. Starten er nokså lineær, med litt vel mange QTE-sekvenser og skriptede øyeblikk. Men det løsner kjapt, og «Tomb Raider» finner sjelen sin i de mange store, åpne områdene som blander god kampmekanikk med mye utforskning, massevis av hemmeligheter og stor frihet.

Stadig sterkere Lara

Det er flere slike åpne sekvenser i løpet av spillet. Disse kan du forsere helt fritt, og de er fyllt med ting du kan plukke opp. Skatter, lydlogger, notater, kasser med verdifullt innhold og mye mer enn det.

Alt du finner gir deg erfaringspoeng og valuta, som da senere kan brukes på å oppgradere Laras våpen og egenskaper.

Et nikk til klassisk Lara

Lara får også jevnlig nye verktøy, som gjør at man kan vende tilbake til allerede oppsøkte områder og få tilgang til nye deler av dem. En hagle lar deg skyte hull i sårbare vegger, en granatkaster lar deg sprenge deg gjennom metalldører. Du kan teleportere deg fritt mellom områder du allerede har vært innom, og utforske dem ytterligere.

Det er gøy hele veien. Lara skyter piler med tau mellom plattformer, hopper og klatrer og finner hemmeligheter. Og slåss.

Ja, det er mye kamp i spillet, og Lara går fra å være en uskyldig pike til en brutal drapskvinne ganske raskt, men skytemekanikkene er knallbra. Kontrollen er meget presis, og vi kan bruke en svært effektiv bue, pluss diverse andre skytevåpen, og som nevnt får de aller fleste av disse mange nyttige oppgraderinger.

«Tomb Raider» byr på flere lineære sekvenser mellom de åpne områdene, som gjerne bidrar til å bevege plottet videre, men selv disse er stort sett supert designet.

Et nikk til klassisk «Tomb Raider»-opplevelse er flere gravkamre som er knyttet sammen til de åpne områdene. Disse er frivillige, men de gir deg mye erfaringspoeng. De innebærer at du løser noen fysikkbaserte gåter for å finne skatten. Vi skal innrømme at gravkamrene kunne vært litt mer avanserte og krevende, men de er i alle fall en fin ekstrautfordring.

Så, spillet er morsomt. Vi liker det godt. Men hva byr den nye nestegenerasjonsutgaven på?

Pen, penere, penest

Grafikk er stikkordet. Men bevares, det følger også med noe ekstrainnhold: Enkeltspillerkampanjen får ett ekstra gravkammer, som tidligere var eksklusivt for forhåndsbestilte spill. Dette finner du ganske tidlig i spillet.

I tillegg kan du bytte Laras kostymer når du setter deg ned ved et bål (som fungerer som spillets trygge soner).

«Tomb Raider» har jo også en flerspillermodus, som strengt tatt er ganske forglemmelig, og vi skjønner fortsatt ikke hvorfor man valgte å bruke ressurser på det. Når det er sagt inkluderer den nye versjonen altså alle brettene, nye våpen og spillbare figurer, med andre ord alt innholdet som er blitt sluppet som tilleggspakker til spillet etter lansering.

Men det er den visuelle overhalingen som er det mest relevante. Det skal sies at hvis man spilte PC-versjonen fikk man nyte tilsvarende god grafikk allerede for ett år siden, men her fokuserer vi på konsollversjonene. Og det er definitivt et hopp i kvalitet.

Lara er merkbart mer detaljert. Vann, blod og svette renner mer realistisk langs huden og ansiktet har flere detaljer og fremstår mer levende. Ansiktet til heltinnen er blitt remodellert, så både øyne og kjeven er litt annerledes enn før. Kanskje litt fyldigere? Hun har forøvrig også fått det avanserte håret som PC-versjonen hadde.

Den såkalte TressFX-teknologien er nå til stede på konsoller, og gjør at Laras hår beveger seg mye mer realistisk. Håret følger ikke alltid fysikkens lover, men er likevel mer elegant å se på enn det nesten statiske håret på forrige generasjons konsoller. Det reagerer på vind, og tilpasser seg når Lara løper eller faller.

Mer av alt

Resten av spillets verden tjener definitivt på oppdateringene. Lys- og skyggeeffektene virker mer omfattende. Flammene (og dem er det mange av i spillet!) er mer levende og kaster mer realistiske og dynamiske skygger.

Vi ser helt klart at det er mer vegetasjon og planteliv mange steder. Teksturene er tydelig skarpere. Røyk, tåke, snø, regn og vann er mer omfattende og oppfører seg mer realistisk.

Den farlige øya herjes jo av all slags møkkavær hele tiden, og forholdene er enda kjipere å se på i nestegenerasjonsversjon.

Den generelle tegneavstanden er også bedre. Det er nyttig: Flere steder får man jo anledning til å klatre ganske høyt, og skue utover miljøene. Ikke bare ser det lekkert ut, det er også enklere å legge merke til plattformer du kan klatre på eller objekter du enda ikke har plukket opp. Dessuten blir høydeskrekken mer inngående.

Man blir vant til mye av dette ganske raskt, ja. Vi tok oss imidlertid tid til å kjøre Xbox 360-versjonen parallelt med PlayStation 4-versjonen. Bytter man mellom disse to, merker man fordelene klart og tydelig.

Den native 1080p-oppløsningen skal ikke undervurderes – på Xbox 360-versjonen av spillet, som kjører i 720p, ser vi uten tvil hakkete kanter, ujevnheter og færre detaljer. Vi trodde spillet var lekkert da vi spilte det på Xbox-en i fjor, men nå skjønner vi at oppløsning har genuint mye å si. Det er så mye klarere og skarpere på PS4.

Samtidig er bildeoppdateringen mye bedre, nok en tydelig fordel med ny maskinvare. På PS4 holder spillet ikke jevnt 60 fps hele tiden. Men det er nærme nok, ofte nok.

Alt dette resulterer i et spill som er forbløffende flott å se på. Selv om det er ikke snakk om et revolusjonerende hopp i kvalitet, bare en forbedring av eksisterende materiale.

For rettferdighetens skyld nevner vi også at «Tomb Raider» støtter noen stemmekommandoer, men det fikk vi ikke anledning til å teste.

Verdt å se nærmere på

Et allerede godt spill er fortsatt like bra tidlig i 2014, og nå også flottere å se på, forutsatt at du bare har spilt det på konsoller. PC-versjonen er jo en annen historie.

Om ikke annet kan vi nå begynne å glede oss til å se hva Crystal Dynamics gjør med Lara Croft i neste omgang, når de nå kun jobber med nestegenerasjons-maskinvare.

Men er det verdt å betale fullpris for nyversjonen av «Tomb Raider»? Ikke nødvendigvis - hvis du allerede har spilt det på noen av de andre plattformene.

Her skulle vi helst ha sett en løsning der eiere av spillet fikk oppgradere til en hyggelig pris. Men har du aldri spilt nye «Tomb Raider» før, og har en PlayStation 4 (eller en Xbox One, for den saks skyld) som skriker etter nye spill, er dette et trygt kjøp.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3