– Begge versjonene byr på den samme, fantastiske «Tomb Raider»-opplevelsen

Men PS4 får trolig aller best Lara-flyt.

24. januar 2014 10:41

(PressFire.no): De siste dagene har flere fra «Tomb Raider»-studioet Crystal Dynamics vært på farten og vist fram «superversjonen» av fjorårets Lara Croft-eventyr.

Spillet kommer ut på de nye konsollene, PlayStation 4 og Xbox One, i neste uke.

En entusiastisk Scot Amos, sjefprodusenten, fortalte under en livestrøm i regi av GamesRadar at de har klart å klemme ut vesentlig bedre grafikk, teksturer og flyt.

Dette er PS4-versjonen som kjører i 60 bilder i sekundet, i 1080p. Får du hendene på spillet, vil du føle det.

Hva med Xbox One?

Flere uttalelser og rykter de siste dagene peker mot at PlayStation 4-versjonen trolig kjører med vesentlig bedre bildeflyt. Men så langt har ingen fra offisielt hold bekreftet at det er forskjeller mellom de to konsollversjonene.

Og heller ikke i klare ordelag fortalt hva status er for spillet på Xbox One.

I stedet velger utgiveren å fokusere på en litt annen historie:

 Begge versjonene byr på den samme, fantastiske «Tomb Raider»-opplevelsen, forteller en talsperson fra Square Enix i en fersk uttalelse til Eurogamer.

Spekulasjonene rundt Xbox One-utgaven kun klarer 30 bilder i sekundet (fps) har naturligvis blomstret de siste dagene. Men inntil videre sitter de klare svarene langt inne:

Å levere «Tomb Raider» i 1080p og kjørende i 30 fps var alltid vårt hovedmål, gitt den typen opplevelse «Tomb Raider» er og hvordan vi ønsker at spillerne skal utforske. Alt under 30 fps til denne versjonen, ville vært under forventingene, sier utgiveren.

Situasjonen med «Tomb Raider» kan sies å være litt annerledes enn med skytespillene som kom ut på to konsollgenerasjoner før jul. Ikke minst har Crystal Dynamics brukt noen måneder ekstra, sammenlignet med «Call of Duty: Ghost» og «Battlefield 4» - som kom ut tilnærmet parallelt på PS3/PS4 og Xbox 360/Xbox One. Disse to skytespillene pekte i favør av PlayStation 4 målt i ytelse og bildeflyt.

Forskjellige utviklere?

En ny og interessant tvist i denne usikkerheten serveres av Nixxes. Forumbrukere på NeoGAF snublet over denne informasjonen: Xbox One- og PlayStation 4-versjonene ble utviklet av to forskjellige studioer.

Nixxes forteller at de står bak PS4-utgaven, og avslører at United Front Games er ansvarlige for Xbox One-versjonen.

Nixxes har tidligere stått bak pc-overføringen av «Hitman: Absolution», «Tomb Raider» og «Deus Ex: Human Revolution». United Front Games er folka bak «ModNation Racers», «Sleeping Dogs» og «Little Big Planet Karting».

– 

Bygde spillet på nytt

Crystal Dynamics hevder «superversjonen» av «Tomb Raider» ikke er en hastverksjobb bare ment å fylle appetitten mange PS4- og Xbox One-eiere har på noe nytt og nestegenerasjons å forlyste seg med.

Folka våre skrudde ikke bare på oppløsningen. De sleit spillet fra hverandre og bygde det på nytt igjen med øye for detaljene og ny teknologi – endelig gir det oss sjansen til å nå visjonen vi alltid hadde for spillet, sa Square Enix i kjølvannet av at «Tomb Raider: Definitive Edition» ble annonsert på VGX-prisshowet like før jul.

Produsent Scot Amos bekreftet tidligere denne uka at de ikke har «låst» noen av versjonene, som i praksis betyr at både PS4 og Xbone One kan få vist muskler ved by på over 30 bilder i sekundet.

I perioder er Xbox One-utgaven av «Tomb Raider» oppe på 45 fps, men er i all hovedsak rundt 30, rapporterer nettsiden Rocket Chainsaw.

Square Enix har de siste dagene fått flere henvendelser der de blir bedt om å klargjøre eventuelle forskjeller på disse to versjonene. Inntil videre ser det ut til at vi må vente på grundigere ytelsestester, og at utgiveren så langt kun fokuserer på at «Tomb Raider»­-opplevelsen vil være lik både på Xbox One og PS4.

«Tomb Raider: Definitive Edition» lanseres til PlayStation 4 og Xbox One 31. januar.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3