George Lucas får skylda for at «Star Wars 1313» endte opp i et svart hull

- Han er vant til å kunne endre mening.

30. september 2013 12:38

(PressFire.no): I april kom nyheten mange hadde fryktet: Etter spekulasjoner og økt fart på ryktemølla, ble LucasArts ble lagt ned. Flere av prestisjeprosjektene ble vraket.

Underholdningsgiganten Disney kuttet spilldivisjonen etter å ha kjøpt LucasFilm for 23 milliarder kroner, men hadde åpenbart hastverk med å kunngjøre planene om nye «Star Wars»-filmer.

I dragsuget forsvant dermed spillprosjekter, som det mest profilerte: «Star Wars: 1313».

De siste månedene før rekken av spill i utvikling ble kansellert, foregikk det sonderinger om mulig oppkjøp. EA skal ha vært interessert i å kjøpe ut deler av arvesølvet fra LucasArts, hevder Kotaku.

Nær et EA-oppkjøp

EA vurderte å kjøpe George Lucas' spillavdeling, men avtalen skal ha falt sammen på grunn av en kombinasjon av flere faktorer.

«SimCity»-fadesen, med en lansering som ble en stygg skrape for Electronic Arts, pluss avgangen til daværende toppsjef John Riccitiello, er to av hovedårsakene til at handelen gikk i stå, skriver Kotaku.

Spillbloggen har lagd en omfattende artikkel, der de har snakket med flere personer som tidligere jobbet i LucasArts.

Flere personer «med høytstående stillinger» bekrefter angivelig disse kjøpsplanene. En slik løsning ville ikke bare ha sikret finanseringen av «Star Wars 1313» og et annet spill som var i utvikling, «Star Wars: First Assault». Det påstås at denne ordningen ville sikret videre drift, under oppsyn av EA.

- Flere kom med tilbud

Electronic Arts var ikke de eneste som vurderte å kjøpe deler av, eller hele LucasArts-spilldivisjonen. Flere store utgivere siklet på porteføljen av spill – både de nye kansellerte og rekken av eventyrklassikere med nostalgisk sus.

- Det lå flere ting på bordet. Et oppkjøp av «1313», et kjøp av studioet, eller bare en avtale som gjaldt dette spillet [lisens/distribusjon]. Flere kom med tilbud om å hjelpe til med å få ferdig, og utgi, «1313», forteller en av kildene til Kotaku.

Det kom til og med et godt tilbud, som tilsvarte mer enn budsjettet til «1313», men den gamle ledelsen i LucasFilm konkluderte med at det ville være lite hensiktsmessig å lisensiere ut et slikt spill.

Enden på visa ble som kjent at EA i stedet skaffet seg retten til å lage nye «Star Wars»-spill. «Battlefield»-gjengen i DICE er allerede i gang med et nytt «Battlefront», som vi fikk se en liten snutt fra på E3-messa i sommer.

Både BioWare («Dragon Age», «Mass Effect») og Visceral («Dead Space») jobber også med nye «Star Wars»-spill for EA.

Disney, som nå eier LucasFilm, skal selv ta seg av mobil- og sosiale spill fremover, mens EA lager nye eventyr myntet på konsoller og pc.

- Lucas er vant til å kunne endre mening

I perioden fra mars til april i år, da det ble kjent at Disney stenger LucasArts og spillprosjektene, skal det ha vært stor tro internt på at en mer omfattende EA-avtale skulle gå i orden.

Det gikk ut beskjeder til de ansatte om at «de kom til å bli tatt vare på», til tross for at det allerede på dette tidspunktet var kjent at Disney ikke ville finansiere «Star Wars 1313» og lignende prosjekter.

Historien rundt hvordan «Star Wars 1313» stadig vekk endret kurs og retning, er interessant og etter hvert veldokumentert. Kotaku har listet opp noen av endringene.

Like før det var klart for den første offentlige visningen på E3-spillmessa i fjor sommer, skal George Lucas selv ha blandet seg inn og bestemt at spillet ikke bare skulle skildre en hvilken som helst dusørjeger.

Selveste Boba Fett skulle være hovedpersonen, avgjorde Lucas. Og det skjedde bare åtte uker før E3-visningen i 2012 – der blant andre PressFire fikk en titt på «1313».

Det betydde mer hodebry for utviklerne. Nå måtte de tilbake til tegnebrettet og få på plass spillmekanikk som støttet Boba Fetts rakettpakke, for eksempel.

- Et av problemene ved å jobbe i et filmselskap: [Lucas] er vant til å kunne endre mening. Han har egentlig ikke kapasiteten til å forstå hvor ødeleggende og vanskelig det er å forholde seg til slike endringer, sier en av kildene med bakgrunn fra LucasArts til spillbloggen.

Flere kursendringer siden 2009

Dette er bare et av mange eksempler på et prosjekt som med jevne mellomrom endret premissene kraftig. I en annen Kotaku-sak, fra mars i år, sto tre personer fram og fortalte hvordan «Star Wars 1313»-prosjektet opprinnelig startet i 2009.

Da ville man ha et spill ment å gå hånd i hånd med en planlagt tv-serie. Historien skulle legge seg mellom de to filmtrilogiene og være inspirert av BioWares «Knights of the Old Republic».

Året etter, i 2010, ble arbeidet med tv-serien kansellert og utviklerne som jobbet med spillet - den gang med arbeidstittelen «Underworld» - måtte skifte kurs.

I samme periode var ledelsen i LucasArts fascinert av spillsuksesser som «Call of Duty» og «Uncharted». Det som internt var kjent som «Underworld», en arbeidstittel, ble til «Hive».

Et spill med flere plattformelementer, og sterk inspirasjon fra Naughty Dogs «Uncharted»-spill.

George Lucas kom selv på banen, en gang mellom 2011 og 2012, og hadde flere forslag til endringer.

- George Lucas blandet seg inn i perioder med noen års mellomrom.

- Hele selskapet sentrerte rundt Georges interesser. Også ville alt bare renne ut i sanda, påstår en kilde til Kotaku om hvordan flere prosjekter ble kansellert og veien dit.

Skulle lage Origin-klone

Kotaku lister opp flere spill som led en lignende skjebne: «Smuggler», designet for flerspiller på tvers av plattformer, handlet om å skreddersy din Star Wars-figur og smugle, handle og bytte varer over Facebook, nettbrett eller konsoller.

«Outpost», en variant av Zyngas suksessrike «Farmville», handlet om å bygge sitt eget imperium. Ios-spillet «Death Star» skulle gi deg kontroll over en romstasjon.

Alle disse spillene var koblet sammen på et vis, målet var å lansere en plattform som skulle binde spillene og prestasjonene sammen. En slags versjon av EAs Origin eller Valves Steam-tjeneste.

Nok et prestisjespill ble lagt ned

Både «Death Star» og «Outpost» hadde allerede vært igjennom QA-fasen, der de ble kvalitetssikret, hevder Kotaku.

Sentralen det var snakk om, Steam- og Origin-klonen, skulle etter planen lanseres sammen med «Star Wars: First Assault».

«First Assault» var ett av to store prosjekter, sammen med «1313», som var i fokus de siste åra av LucasArts. Et flerspillerfokusert skytespill med lag på åtte personer, der du skulle tre inn i rollen som enten Stormtrooper eller opprører. Det var bygd rundt fascinasjon for «Call of Duty»-suksessen, og planen var å lodde interessen for et nytt «Battlefront».

Et omslag til XBLA-versjonen av «First Assault» lekket tidligere i år, noe som understreker at påstanden om en betafase for spillet planlagt i september i fjor virker troverdig.

Også dette spillet ble kansellert, kom det meldinger om denne våren.

Vurderte «GTA»-versjon av «Star Wars»

Det er ikke bare Lucas som får kritikk. Det pekes på en ledelse i LucasArts som manglet stabilitet. Tre ulike toppsjefer på fire år – mellom 2008 og 2012 – bidro ikke til arbeidsro eller stødig kurs.

Andre eks-ansatte peker på at det var for liten vilje i ledelsen til å satse tøft og ambisiøst på å lage det «Star Wars»-spillet fansen ønsker seg.

Micheline Chau, president i LucasFilm fram til september 2012, får imidlertid lite god omtale fra de forsmådde spillskaperne Kotaku har snakket med i denne sammenheng. Hun hadde streng kontroll over tidsskjemaet til George Lucas og hadde øvelser med de ansatte før de kunne snakke med «Star Wars»-pappaen.

I disse møtene, eller øvelsene, ble det bestemt hva de senere kunne si til Lucas.

- George Lucas forstod hva som ligger i spills natur, men vi fikk ikke den tiden med ham som vi trengte, forteller en av utviklerne.

- Flere fantastiske prosjekter rant ut i sanden fordi «de kommer ikke til å tjene nok penger».

Blant annet ble det gjort kalkyler på hvor mye det ville koste å lage en «Grand Theft Auto»-versjon med «Star Wars»-logo på - bare én av mange forslag til hvilken retning «Star Wars 1313» kunne ta.

«Far Cry 2»-designeren Clint Hocking ble med i LucasArts og jobbet sammen med et mindre team i halvannet år for å lage en slik åpen verden - «et nydelig komplekst spill drevet av valg og konsekvenser».

Prosjektet ble vraket og Hocking forlot selskapet i midten av 2012.

Vraket nytt «Indiana Jones» og HD-versjon av «Day of the Tentacle»

LucasArts, og spillarven selskapet har, er for mange synonymt med de gamle, gode eventyrspillene som «Monkey Island» og «Indiana Jones».

Muldvarpene til Kotaku avslører at det fantes et nytt «Indy»-spill – ment for Xbox 360 og PlayStation 3 – som hadde vært i utvikling i flere år. Dette spillet ble kansellert i 2009.

Enda nærmere en ferdigstilling, var en HD-oppusset versjon av «Day of the Tentacle» - klassikeren vi gjennomgikk med nostalgiske briller i fjor.

Dette spillet skulle i likhet med de to første «Monkey Island» få en modernisert versjon med 3D-bakgrunner og nye filmsekvenser. Tre personer hevder overfor Kotaku at spillet er omtrent 80 prosent ferdig. Jobben ble gjort hos LucasArts’ Singapore-avdeling.

Ledelsen ville ikke gjenutgi ut flere av de klassiske spillene sine.

- For veldig mange involverte, var dette et drømmeprosjekt, forteller en av de med kjennskap til «Day of the Tentacle»-versjonen.

- Men, trist nok, som med så mange andre LucasArts-spill i utvikling, så det aldri dagens lys.

Slik så «Star Wars 1313» ut i fjor, på E3-messa i Los Angeles. Nå er det kansellert, eller satt på pause på ubestemt tid:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3