«Watch Dogs» skilter med bare 30 bilder per sekund på neste konsollgenerasjon

Ikke den eneste stortittelen som viser til lave tall.

29. september 2013 12:18

(PressFire.no): Hacker-spillet «Watch Dogs» er et av spillene som slippes samtidig med den nye konsollgenerasjonen, og en av titlene som har fått mest oppmerksomhet siden avdukingen på fjorårets spillmesse E3.

Nå viser det seg at spillet kommer til å legge seg på 30 bilder i sekundet på de nye konsollene, PlayStation 4 og Xbox One.  

- Stabil begrensning

- Akkurat nå fokuserer vi på å skape en stabil bildefrekvens på 30 bilder i sekundet, forklarer Creative Director for Ubisoft Montreal Jonathan Morin til spillnettstedet Videogamer.com.

- Det er alltid en balanse, spesielt når det gjelder åpne verdener, mellom simulasjoner og resten.

- Jeg tror at det viktigste akkurat nå er å forsikre om at spillet føles stadig, og at det alltid er begrenset til samme nivå slik at det føles rett når du spiller, forklarte Morin, men er usikker på om dette gjelder oppløsning på 720p eller 1080p. 

Spillet skilter med en stor, åpen verden med svært mange interaktive bestanddeler. Ideen bak «Watch Dogs» er å kunne bruke all elektronikk i et myldrende bylandskap til å hacke seg frem til løsninger på oppdrag.

Du kan dessuten ende opp med å bli hacket selv, av andre spillere, noe vi fikk oppleve da vi testet  spillet.

Ikke eneste storspillet

«Watch Dogs» er ikke den eneste store tittelen som setter denne type begrensning. 

På hver sin side av konsollkrigen har ekslusive titler blitt begrenset til 30 bilder per sekund.

Xbox Ones «Dead Rising 3» hadde problemer under sommerens spillmesser, der bildefrekvensen dyppet lavt ned i det skjermen ble fylt av zombier - noe som er litt av greia til spillet.

De mener derimot at spillet har forbedret seg siden demoen ble vist opp på GamesCom og E3.

-  Demoen er flere uker gammel og vi har forbedret den siden, men vi har litt mer å gjøre før vi slipper spillet, sa produsent for Capcom Vancouver, Jason Leigh til Videogamer - og forklarer at de har innhentet hjelp fra Microsoft for å hjelpe med prosessen.

- Vi har mål på 30 bilder i sekundet. Ettersom vi er basert i Vancouver befinner Microsoft seg bare tre timer unna, så vi har teknikere kjørende frem og tilbake hele tiden for å hjelpe oss å oppnå et veldig smidig spill til lansering.

Grafikk over reaksjonstid

Først ute med avsløringene om den lave bildefrekvensen er PlayStation 4-eksklusive «Killzone: Shadow Fall».

Guerilla Games avslørte allerede under lanseringsmøtet at spillet kommer til å legge seg på det tydeligvis magiske tallet 30 bilder i sekundet på 1080p oppløsning.

Men bare på enspillerdelen. På flerspillerdelen vil spillet fortsatt kunne nærme seg 60 bilder i sekundet «mesteparten av tiden».

- Grunnen til dette er at fra et grafisk standpunkt er enspillerdelen et hakk over flerspillerdelen, sa sjefsdesigner for Guerilla Games Eric Boltjes til Eurogamer.

- Vi analyserte hva 60 bilder i sekundet kunne gi. I flerspillerdelen er det viktig på grunn av reaksjonstiden blir mye kortere. I enspillerdelen er den mye lengre. Ikke fordi vår kunstige intelligens er dum, men fordi du rett og slett får lengre tid til å reagere.

- Vi bestemte oss derfor for at vi ikke trenger 60 bilder i sekundet, men i stedet velger ekstra bra grafikk.

- Ikke så viktig som man tror

Den neste installeringen i suksessserien, «Call of Duty: Ghost», lover å kunne opprettholde en silkesmyk 60 bilder i sekundet på både PlayStation 4 og Xbox One i følge utviklerne i Infinity Ward, på en oppløsning på 1080p.

«Killzone»-utvikleren Boltjes syntes ikke bildefrekvensen er det viktigste:

- Å kjøre 60 bilder i sekundet har blitt en hellig gral. Folk tror at om du kan komme deg opp til det tallet så betyr det at spillet er bedre, og det er ikke korrekt, sa han.

- Å ha en konstant opprettholdt 60 bilder i sekundet er ikke bedre enn å ha 60 mesteparten av tiden. Det høres rart ut, men det er sant.

- For de tidspunktene der bildefrekvensen tar et dykk er du sannsynligvis allerede død, eller så er det for sent uansett, forklarte han.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3