Plutselig kunne PlayStation- og Xbox-spillerne møte hverandre

«Feil» gjorde at krysspilling ble et faktum i «Fortnite».

19. september 2017 11:54
PlayStation og Xbox One, sammen
(Bilde: PyroBlack76)

(PressFire.no): Et eller annet gikk «feil» da Epic Games skulle oppdatere sitt nyeste spill, «Fortnite», for noen dager siden.

Plutselig forsvant veggen som var satt opp mellom plattformene spillet finnes til, og spillere fra alle maskiner sølte ut i en salig samarbeidsorgie.

Reddit og NeoGAF dukket det opp bilder av glade PlayStation- og Xbox-spillere som fant hverandre i kameratlistene, og som sågar kunne spille sammen uavhengig av plattform.

Merkelig nok gikk ikke verden under, ei gikk heller noen av konsollene opp i røyk – men uansett ble den hyggelige funksjonaliteten til slutt fjernet. Sannsynligvis etter en sinna telefon fra Sony.

- Vi hadde en innstillingsfeil, som nå har blitt rettet opp, sier Epic selv til Verge, og gir dermed lite rom for tvil om hvor enkelt det er å få de to nettverkene, Xbox Live og PSN, til å snakke sammen.

Debatten har rast rundt krysspilling, og Sonys nøling med å la det skje på sine maskiner.

Både Microsoft og Nintendo lar plattformene sine snakke sammen, hvor det går så langt som at «Minecraft» faktisk benytter seg av Xbox Live på Switch.

Nå har også Xbox-sjef Phil Spencer kastet seg inn i diskusjonen, og gir på Twitter uttrykk for at han også støtter det som skjedde i helga.

- Jeg kunne tenkt meg å se at de beholdt det skrudd på, skriver han som svar til en som lurer på hva han syntes om den midlertidige glippen i «Fortnite».

Men enn så lenge er «feilen» nå rettet, og spillere på Xbox One og PlayStation 4 er igjen gjerdet inn på sine respektive online-plattformer.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3