– Kan bli brukt til terrorplanlegging

Konsollgigant ber brukerne rapportere «mistenkelig aktivitet».

17. november 2015 11:58
Lukkede rom for kommunikasjon
og spilling på PS4. (Bilde: PressFire).

(PressFire.no): Belgias visestatsminister og ansvarlig for innenrikssikkerheten, Jan Jambon, mener PlayStation 4 utgjør en av de største sikkerhetsutfordringene – blant annet når det gjelder overvåkingen av potensielle terrorister.

Under et foredrag tre dager før de blodige angrepene i Frankrikes hovedstad, pekte Jambon på sikkerhetsutfordringer knytta til det å fange opp samtaler gjort via spillkonsoller.

Mer rundt Jan Jambons bekymringer knyttet til temaet i denne videoen (eksternt innhold, fra Politico Europe/Vimeo).

Jan Jambon.
(Foto: Thomas Padilla, Zuma Press/
Scanpix).
Jan Jambon.
(Foto: Thomas Padilla, Zuma Press/
Scanpix).

Kalte PS4 «en sikkerhetsutfordring»

Den mest utfordrende formen for kommunikasjon mellom terrorister er via PlayStation 4, sier Jambon til The Bulletin.

Det er veldig, veldig vanskelig for våre [sikkerhets]tjenester å dekryptere kommunikasjonen gjort via PlayStation 4. Ikke bare de belgiske, men internasjonalt.

– PlayStation 4 er til og med vanskeligere å få kontroll over enn WhatsApp, sier han.

NB! Det finnes ingen konkrete spor av at PlayStation 4 faktisk ble brukt til planlegginga før Paris-angrepene. Opplysninger om at en PS4 angivelig ble funnet i en razzia i Belgia – som flere medier rapporterte i etterkant av helgas terroraksjoner – er ikke bekrefta.

Det er dessuten vågalt å automatisk knytte en spillkonsoll som snart finnes i mer enn 30 millioner hjem til terrorvirksomhet – hvis en PS4 skulle dukke opp i et slikt beslag.

Sony: Kan bli misbrukt

Sony sier i en fersk uttalelse at PS4 kan misbrukes, men understreker at kommunikasjonsverktøyene bakt inn i konsollen er vanlig å finne i dagens internettpåkoblete utstyr.

 PlayStation 4 tillater kommunikasjon mellom venner og andre spillere. På samme måte som dette er vanlig med alt av moderne utstyr i dag, er dette noe som har potensiale til å kunne bli misbrukt, sier Sony i en uttalelse til Eurogamer.

– Vi tar imidlertid ansvaret med å beskytte våre brukere veldig alvorlig og vi oppfordrer våre brukere og partnere om å rapportere aktiviteter de oppfatter som fornærmende, mistenksomme eller ulovlige. Når vi identifiserer eller blir gitt beskjed om slik oppførsel, er vi pålagt å ta nødvendige grep sammen med relevante myndigheter – og vil fortsette å gjøre dette, sier Sony.

Spioner fra USA dykket inn i «WoW»,
for å lete etter terrorister.
(Foto: Blizzard).

Al-Qaida og «WoW»

Som ledd i avsløringene i kjølvannet av Edward Snowden-lekkasjer i 2013, kom det fram at amerikanske operatører fra blant annet FBI og CIA skal ha infiltrert det populære onlinerollespillet «World of Warcraft» på jakt etter terrorister eller terrorplaner.

Etterretningsrapporten, lekket til The Guardian, slo den gang fast at disse hadde funnet spor og aktiviteter fra personer tilknyttet Al-Qaida, Hizbollah og Hamas.

Les også: Ble gnomen min ganket av et NSA-troll?

«Super Mario Maker» er et spill som
lar deg skape hva du vil.

Også Xbox Live, onlinetjenesten kobla til Xbox-konsollene, sammen med «Second Life» og en rekke andre onlinebaserte videospill og -tjenester skal ha vært under lupen fra blant annet amerikansk etteretningshold.

Forbes peker på at konsollene ikke bare har tradisjonell stemme-chat som en av mulighetene for misbruk eller planlegging av terror.

De nyeste konsollene har også lagt opp til spilling og kommunikasjon i lukkede rom, mulighet for å skape innhold og etterpå dele privat, eller ta opp videoklipp inne i spillene.

Et brett skapt i «Super Mario Maker» kan for eksempel gi beskjed om terrorplaner, skapt gjennom Mario-mynter  et av eksemplene Forbes bruker for å illustrere at det ikke bare er gjennom tale eller tekst slik kommunikasjon kan skje.

FBI ønsket mer innsyn

Kommunikasjon gjort med kryptering – der selskapet bak systemet eller programmet ikke selv får innsyn – er vanlig hos enkelte populære tjenester. For eksempel What’s App, Snapchat og Apple iMessage.

I 2010 forsøkte FBI å få utvidede rettigheter til å kunne overvåke såkalt ende-til-ende-kryptering (peer-to-peer), skriver Forbes. Det inkluderer blant annet systemene bakt inn i spillkonsoller.

Det satte amerikanske FCC foten ned for den gang.   

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3