Sexskandalen fra «San Andreas» farget oppfølgeren

- Vårt mørke kom til syne i «GTA IV».

3. oktober 2013 16:12

(PressFire..no): En av nøkkelpersonene bak «Grand Theft Auto»-serien ved siden av grunnleggerne av Rockstar, Dan og Sam Houser, har snakket ut i sjeldent intervju.

Leslie Benzies innrømmer at «Grand Theft Auto IV» (2008), der vi møtte Niko Bellic i en New York City-versjon, er skapt av frustrasjon og tunge tider.

Det er ikke bare historien og tonen i spillet som er hakket mer alvorlig enn vi kjenner fra tidligere «GTA»-spill. Også spillskaperne selv kjente på et alvor i denne perioden som har sammenheng med den mye omtalte Hot Coffee-saken.

«GTA IV» var mørke tider, innrømmer Benzies.

Kostbar kaffekos

I kjølvannet av «GTA: San Andreas» ble noen snuskete minispill inkludert, der hovedpersonen CJ kunne ha klossete påkledd pixelsex med kjærestene sine – hvis han ble invitert hjem. Disse sekvensene ble skjult i spillets kildekode etter at Rockstar fikk kalde føtter, men ble selvsagt sporet opp og skapte et voldsomt leven i USA.

Du kan lese mer om «GTA»-mytene, sanne og usanne, i denne gjennomgangen vår.

Enden på visa var at Rockstar og eierne Take-Two angivelig tapte til sammen 60 millioner dollar på denne kaffekosen. Take-Two alene bladde opp 20 millioner dollar gjennom et forlik som ble inngått med bakgrunn i et søksmål.

- «»

Gay Tony lyste opp

Leslie Benzies forteller Develop at Hot Coffee-saken satte spor:

Vi tenkte: «vi lager videospill, og [myndighetene i USA] gjør dette mot oss?!».

- Vårt mørke kom til syne i «GTA IV», og vi forsto det selv. Derfor lyste de nedlastbare utvidelsene opp en smule. Spesielt «Gay Tony», som var mer flamboyant og større. Disse utvidelsene ga mer energi.

Når temaet i intervjuet dreies mot om energien og følelsene til de som jobber i Rockstar Games til enhver tid reflekteres over på spillene de lager, er det ingen motvilje fra Benzies:

- Ja, det er en refleksjon av oss, akkurat som musikk er det. Eller en bok, en film. For noen av oss er enkelte biter mer refleksive enn andre, kanskje.

Fokuserer nå på «Online»

Denne uka ble flerspillerbiten «Grand Theft Auto Online» lansert. Denne modusen låses opp fra «GTA V»-disken, men har hatt omfattende innkjøringsvansker de første dagene. Rockstar forsikrer imidlertid at de gjør alt de kan for å fikse problemene i nettdelen - «vi jobber døgnet rundt med det», har de sagt.

Leslie Benzies-intervjuet ble gjort i august, altså noen få uker før «GTA V»-lanseringen og før «Online» ble unnfanget. På spørsmål hva Rockstar North og Edinburgh-avdelingen, der hovedgruppa for «Grand Theft Auto» sitter, skal gjøre nå, sier han resolutt:

- «GTA Online».

- Har noen ideer til «GTA VI»

Spillstudioet omorganiseres etter «GTA V»-lanseringen, forteller han, der en kjernegruppe av utviklere skal støtte onlinedelen fremover.  

Men Benzies avslører i tillegg at de allerede bobler over av idéer til et «GTA VI».

Vi har noe slikt som idéer for de neste 45 åra som vi ønsker å gjøre noe med, sier han humoristisk.

- Vi vet ikke hva «GTA VI» kommer til å by på, men vi har noen ideer. «GTA Online» er fokuset akkurat nå. Det er ingen hvile mellom å gjøre ferdig «V» og så «Online». Dessuten har vi andre ting … saker som DLC, jeg vet ikke helt hvordan jeg kan beskrive dette – som vi ønsker å gjøre, og vi kommer til å plukke de riktige [ideene], forteller Leslie Benzies til Develop.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3