Historien om hvordan «Guitar Hero 7» gikk opp i røyk

Spillet ble vraket i fjor.

6. desember 2012 12:47

(PressFire.no): Det ble ikke et ekstranummer for musikkspillserien «Guitar Hero» i fjor. Activision jobbet nemlig med en oppfølger til 2010-spillet «Guitar Hero: Warriors of Rock».

Men i fjor ble prosjektet skrinlagt, hevder en kilde med kjennskap til «Guitar Hero 7» overfor Kotaku.

Konseptet i spillet var å droppe fokuset på trommer og vokal. Dette nye skulle dreie seg om gitaren. Tilbake til musikkspillrøttene, altså.

- Ekstra knapp og seks strenger

I den forbindelse ble det jobbet med en ny plastgitar som hadde seks strenger i tillegg til en knapp ekstra.

Det var Activisions Vicarious Visions-studio som jobbet med spillet helt fram til i fjor. Men (jack)pluggen ble altså dratt ut.

Kilden, med nær kjennskap til spillet, beskriver prosessen som en «katastrofe».

- Det mest fantastiske ved spillet var en seksstrengers gitar, sier vedkommende med en sarkastisk tone, ifølge Kotaku.

Ikke en ekte gitar, ikke en gang en fullstendig seksstrenger. Den hadde de klassiske «Guitar Hero»-knappene på halsen, med én ekstra ny knapp, og seks strenger der strum bar-en pleier å være. YAY! Nå har de én ekstra knapp, og ytterligere fem strum bars.

Ut i fra denne beskrivelsen, høres det ut som noe lignende som Harmonix ga ut sammen med «Rock Band 3». Fender Mustang Pro-modellen (se bildet over) hadde strenger nederst - og knapper langs hele halsen. Fender Stratocaster Squier, den dyreste gitarmodellen til samme spill, hadde ordentlige strenger.

- Gitaren kostet en formue

Activision og utviklerne jobbet med en prototype av den nye plastgitaren, men ting gikk ikke så bra.

Strengene var lite responsive og føltes løse, og gitarene kostet en formue å lage. Ingen kunne finne ut hvordan vi skulle klare å gjøre dette til noe en vanlig mann i gata kunne ha råd til å kjøpe, sier denne muldvarpen.

Demoen som ble vist for Activision, og skaffet Vicarious Visions jobben med et nytt «Guitar Hero» etter at Neversoft hadde gjort sitt, var visstnok veldig sprek.

- Den hadde klipping og kamera som var unike til hver sang som ble spilt. Konsertlokalet var fantastisk og animert – og hver gang noe i låta endret seg, så ville også lokalet gjøre det. Jeg likte ikke sangen som var med, men demoen ga meg gåsehud.

- Så ut som om de var slått i ansiktet

Problemene i forbindelse med utviklingen av «Guitar Hero 7» dreide seg ikke bare om en prototype av en ny plastgitar. Spillskaperne bestemte seg også for å vrake alt av figurdesign – og ville begynne helt fra bunnen av.

Det resulterte i at enkelte av spillfigurene var sterkt desformerte.

Enkelte av figurene hadde en hals på 30 centimeter, de så alle ut som om de hadde blitt slått i ansiktet, sier Kotakus kilde.

Videre i prosessen innså flere internt at man kanskje hadde feil fokus.

Detaljer som bandbussen i bevegelse, disse konsertarenaene som dynamisk endrer seg under en sang og et konsept om at hver sang skulle få sin egen «musikkvideo», ble et problem.

Spesielt ettersom de på det tidspunktet hadde jobbet med bare to låter: «A Thing Called Love» fra The Darkness, og Metallica med «Turn the Page».

- Da låtene begynte å bli klare, spredte frykten seg hos dem med en aktiv hjerne, forteller Kotakus kilde.

- Alle de verste hittene fra 90-tallet

- Spillet hadde alle de verste hittene fra 90-tallet. De skjønte at, uten tilstrekkelig budsjetter og nok tid, så ville de ikke få kloa i kvalitetsmusikk – så de kjøpte «billiglåter» som «Closing Time» og «Sex and Candy».

- Det var enkelte sanger der som hadde blitt brukt minst tre ganger tidligere i «Guitar Hero»-serien.

- De innså at en set-liste med over 80 låter betydde at en unik musikkvideo til hver av de var ute av rekkevidde.

Så de hadde et spill som så dårlig ut, hadde dårlige låter, veldig begrensede konsertscener med – og mer ble kuttet fra spillet etter hvert som tiden gikk.

Kotaku skriver at spillet hadde en planlagt utviklingstid på to år. Men etter at en av Activision-toppene, Eric Hirshberg, kom på besøk en dag, ble det endringer i planene. Han ble visstnok så lite imponert av det han fikk se at han bestemte seg for at nok er nok.

Kort tid etter ble spillet kansellert, og flere av de ansatte hos Vicarious Visions ble sagt opp.

En sjanger som er død?

«Rock Band»- og «Guitar Hero»-spillene er satt på pause, etter at salget stupte kraftig i takt med de siste utgivelsene.

Ubisoft har imidlertid ikke gitt opp troen på sjangeren, og ga tidligere i år ut «Rocksmith» der du kan lære deg å spille ekte gitar.

Harmonix, folka bak de første «Guitar Hero» og senere «Rock Band», har de siste årene konsentrert seg om «Dance Central» - et av få lyspunkt til Kinect og Xbox 360, mente vår anmelder, som trimmet seg gjennom treeren nettopp.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3