(PressFire.no): Nå har vel de fleste fått med seg problemene rundt PlayStation 3-versjonen av «The Elder Scrolls V: Skyrim», der mange slet med et spill som etter hvert ble uspillbart etter en del timers spilling.

Men så kom patch 1.4, og fikset problemene til veldig mange.

Mange er, med god grunn, fortsatt sinte på Bethesda for å ha lansert et spill som ikke virker som det skal før nå – tre måneder etter det kom ut.

Men de som hadde sett for seg en beklagelse fra Bethesda, noe som sannsynligvis hadde dempet den sinte brukermassen, må vente litt lenger. I et intervju med Kotaku prøver «Skyrim»-sjefen Todd Howard å forklare litt hvorfor ting ble som de ble.

En populær hypotese rundt problemene til PS3-versjonen av «Skyrim» var at det var en direkte link mellom lagringsfilstørrelsen og maskinytelsen, men det avfeies kjapt.

 

Bethesdas Todd Howard
Mener måten du spiller på påvirker ytelsen

- Det er ikke det, sier Howard til Kotaku.

- Det er mange som tror det, men det er bokstavelig talt hvordan folk spiller spillet som avgjør hva som går feil. Det er spesifikke ting som ‘hvilke spells er satt på hurtigtastene?’, for når du skifter til dem, så påvirker de minnet til konsollen forskjellig.

Videre forklarer Howard at de faktisk regnet med å støte på problemer med internminnet på PS3, og at de prøvde å optimalisere spillkoden for å komme seg rundt dette. De visste altså at noe kom til å skje, men ga like fullt ut spillet – vel vitende om at problemene var såpass alvorlige at de måtte patches.

Han siteres på at han mente «en liten prosentandel» av spillerne ville møte på problemer, men at det var såpass mange at selskapet bestemte seg for å gi ut patcher så snart som mulig.

«En liten prosentandel» står i sterk kontrast til en undersøkelse IGN.com gjorde etter lanseringen av spillet, hvor så mange som tre av fire møtte på problemer av en så graverende art at spillet ble betydelig svekket som følge av det.

Kun 24 prosent av de rundt 37 000 spurte kunne si at de ikke hadde noen problemer.

 

- Skal ikke være naive

- 1.2-patchen fikset mye av dette, sier Howard videre, noe som igjen er stikk i strid med hva de fleste opplevde. Faktisk la denne oppdateringen til en rekke merkelige bugs og småfeil, som for eksempel drager som fløy bak-frem, quester som ikke ville virke og fortsatte problemer med ytelsen til spillet.

- Det ble klart at det var folk dette ikke funket for, og vi skjønte ikke hvorfor. Derfor fikk vi mange til å sende oss lagringsfilene sine.

Etter å ha studert en mengde slike siden desember mente utviklerne at de hadde kommet til bunns i problemene. Den siste patchen fikset altså problemene til de fleste, og Howard sier at de har lært av dette.

- Vi skal ikke være så naive at vi nå går ut og sier «Nå har vi sett alt!», fordi vi må anta at det har vi ikke.

- Det vil alltids være noen som kommer til oss [med nye problemer]. Ok, send oss savefilen din, vi må se på hva du har kjørende i den.

 

Bortforklaringer?

Det er godt å se at ting fikses og at Bethesda har lagt seg i selen for å gå problemet til livs, men dette forklarer ikke hvordan et så stort selskap kunne gi ut et spill med en så tydelig og lett gjenskapelig feil som det «Skyrim» hadde på Sonys konsoll.

Det forklarer heller ikke utsagnene til Pete Hines, PR-sjefen til Bethesda, som flere ganger gikk ut og sa at Xbox 360- og PlayStation 3-versjonen av spillet var veldig like, både i grafikk og bildeoppdatering. «The PS3 version is getting a ton of attention» er et direkte sitat fra hans Twitter-konto.

Det er litt skremmende å se hvordan de raskt skjønte at det ville komme problemer, men like fullt ga ut spillet med feil for å heller fikse det etterpå. Flere riper i lakken senere er det nok noen i selskapet som heller hadde sett at de hadde utsatt akkurat den versjonen.

I mellomtiden kan de som har koblet PlayStation 3-maskinen sin til nettet laste ned oppdateringen som skal fikse spillet for mange, mens de som ikke har gjort det (i 2010 var det 22 prosent av alle PS3er i USA) får sitte med skjegget i postkassen.

Kommentarer