Bethesda mener «Skyrim» er fikset

Kan PS3-eiere endelig spille uten å oppleve horribel hakking og lag?

13. februar 2012 11:12

(PressFire.no): Rett før helga dukket den etterlengtede 1.4-patchen til «The Elder Scrolls V: Skyrim» opp. Den har vi skrevet om tidligere, og inneholder mange små fikser som blant annet vil gjøre en rekke quests mulige å gjennomføre igjen.

Men kanskje viktigst av alt: Bethesda lovte at denne oppdateringen ville fikse de smått utrolige feilene som gjorde at PS3-versjonen av spillet etter en del timer rett og slett ikke ble spillbart hos flesteparten av spillerne.

Det er Eurogamer-partner Digital Foundry som nok en gang har lagt spillet under lupen. De har igjen og igjen kjørt gjennom spillet for å se hvordan de forskjellige patchene har forbedret spillet på PS3, og denne gangen ser det ut til at Bethesda kan puste lettet ut.

I deres test viser det seg at en 65-timers-save som tidligere var helt nede på NULL bildeoppdateringer i sekundet på enkelte plasser i spillet, nå cruiser rundt på mellom 25 og 30 - med noen nedtramp i 10-15-klassen.

Langt bedre, selv om det ikke er like god flyt som på 360-versjonen enda, skal vi tro diverse forumposter rundt om på internett.

Digital Foundry tar noen forbehold, dog. Videoen av testen deres viser at en helt fresh lagringsfil fortsatt vil være mer stabil enn en som du har spilt i mange timer på. Dette kan tyde på at Bethesda i stedet for å gå helt til roten av problemene heller har gjort mange små inngrep for å bedre situasjonen.

Det gir også litt mer kredibilitet til uttalelsene fra Joshua Sawyer, producer på «Fallout New Vegas», som mente at det ikke fantes en enkel måte å reparere spillmotoren på uten å bruke svært lang tid på å kode om hele sulamitten. Da ser det ut til at de tilsynelatende svært mange småfiksene som nå er lagt til funker bedre.

Og uansett, Bethesdas nye patch fikser det meste av spillødeleggende feil, enn så lenge i hvert fall.

Noen opplever fortsatt trøbbel

Flere på det offisielle Bethseda-forumet forteller om hyppige skår i gleden via maskiner som fryser, men så langt er de i et klart mindretall.

Utviklerne anbefaler via en forumpost at du, rett etter å ha lastet ned patchen, går inn i menyene og manuelt lagrer spillet som en ny save-fil. Deretter skal du restarte hele PlayStation-en før du starter den nevnte filen.

Så er det bare å vente noen minutter mens patchen blåser gjennom en rekke scripts for å reparere minnelekkasjene rundt omkring i spillet. Mens dette foregår kan du oppleve snodige ting, men Bethesda lover at dette bare er midlertidig.

Vi er ikke uten videre imponert over at det tok tre måneder før millioner av spillere verden over fikk det de betalte for, ei heller at viktige instruksjoner bare legges ut på forumet deres (hvor mange PS3-eiere som laster ned oppdateringen vet at de skal lagre og restarte manuelt?).

Og som Digital Foundry påpeker – spillet er ikke reparert, bare fikset nok til at spillerne er innenfor toleransegrensene enn så lenge.

Litt som å ducttape en lekk hageslange. Hullet er der enda, men shit au, det funker. Noen dråper som sildrer ut er ikke verdens undergang. At noen fortsatt sliter med fryste PS3er håper vi holder seg til mindretallet, men forhåpentligvis har Bethesda lært denne gangen.

Det er lite sannsynlig at vi får se det neste «Elder Scrolls»-spillet på PlayStation 3, men vi håper likevel at det neste spillet de gir ut med samme spillmotor gjennomgår en langt mer robust testperiode.

Hvordan funker spillet for deg etter at du lastet ned oppdateringen?

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3