«Burnout CRASH!» var opprinnelig et Wii-spill

- Men det ble for kjedelig.

12. juli 2011 11:45

I forrige uke holdt EA sin Summer Showcase, der et nytt «Burnout»-spill ble annonsert. Selv om ryktene har florert i flere uker allerede, var det mange fans av den avholdte bilspillserien som ytret skepsis da de fikk høre hvilken retning Criterion nå tar.

«CRASH!» blir et nedlastbart spill, til Xbox LIVE Marketplace og PlayStation Store, og skildrer det hele i et fugleperspektiv. Crash-modusen, som du kanskje kjenner fra tidligere «Burnout»-titler, er ryggmargen for det hele – for målet er å sanke poeng etter å ha vandalisert, ødelagt og grisekjørt.

Crash-modusen ble utelatt fra «Burnout Paradise» (2008) for å i stedet bygge et helt spill rundt den. 

Sjefen for Criterion, Alex Ward, innrømmer at man har syslet med spillet en tid, og vurderte å satse på en Nintendo-konsoll før man tok en u-sving i utviklingen.

Fikk troen på Kinect

- Den opprinnelige versjonen startet på Wii, og det var et spill drevet av brukergenerert innhold hvor du kunne tegne veien med kontrolleren, fortalte Ward til Giant Bomb like etter Summer Showcase i forrige uke.

- Vi holdt på med dette i noen måneder, men det viste seg å være ganske kjedelig. En filosofi hos Criterion er: «just ‘cos we've made it doesn't mean we can't delete it». Vi kunne ha snakket i timesvis om alle ideene vi har skrapet.

Interessant nok sier Alex Ward at det gikk raskt å få «CRASH!» på veien igjen. Man brukte bare fire uker på å bygge om spillet, og brukte Microsofts XNA-program for å dreie fokuset og gjøre spillet klart for PS3 og Xbox 360 via de digitale onlinebutikkene på disse to konsollene.

Xbox 360-versjonen får en ekstra spillmodus, skreddersydd for Kinect-sensoren.

Alex Ward forteller at en demonstrasjon fra Microsoft, der man brukte «Burnout Paradise» med Kinect, overbeviste Criterion at det var mulig å lage et bilspill der du bare bruker bevegelse til å styre.

- Hver gang folk viser ny teknologi, sitter vi og sier «det vil aldri fungere med Burnout». Men Microsoft svarte: «Jasså?», og satte på «Paradise» med Kinect. Det var sjokkerende! Hadde Kinect eksistert da vi lagde «Burnout Paradise» ville flere vært i stand til å spille det. For «Burnout» er et ganske vanskelig spill med tanke på kontrolleren, man må tenke kjapt og ha drukket masse Red Bull, sier Ward i dette videointervjuet med Giant Bomb

«Burnout CRASH!» er ventet til høsten. Ingen pris eller dato er så langt annonsert.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3