YouTube er sulten på en bit av Twitch-kaka

– Bygger konkurrende tjeneste.

25. mars 2015 13:55

(PressFire.no): Twitch har de siste åra forsynt seg grovt av publikums- og deltagerandelen, i takt med at strømming av spill har blitt en så viktig del av folks nett- og spillvaner.

Esport, konkurransespilling, har vært pådriveren. De nye konsollene fra Sony og Microsoft har bygd inn støtte for seere, og Twitch ble i fjor den fjerde største nettaktøren i USA – bare slått av Apple, Google og Netflix, meldte The Wall Street Journal.

YouTube vil trolig ikke lenger sitte og se på at andelene av dette markedet knyttes til én slik konkurrent.

De største nettaktørene i USA i fjor.
(Ill. The Wall Street Journal).

Verdt en milliard dollar

Daily Dot hevder Google-eide YouTube vil ha 50 ingeniører kjapt i gang med å gjøre ferdig deres Twitch-variant. Navnet på denne nyvinningen blir ifølge disse rapportene YouTube Live, og en offentlig avsløring er varslet til samme uka som den viktige E3-spillmessa går av stabelen i Los Angeles i midten av juni.

Google forsøkte i fjor å kjøpe Twitch, verdsatt til nesten en milliard dollar.

Denne handelen var ifølge Variety allerede i boks – men ble senere avblåst, angivelig fordi konkurransemyndighetene i USA trolig ville ha satt en stopper for en slik avtale av konkurransehensyn. Det spekulerte Forbes i.

Det var til slutt Amazon som sikret seg Twitch. Kjøpet var verdsatt til 970 millioner dollar. Også Microsoft skal i samme periode ha sirklet seg inn mot et slikt kjøp, meldte The Verge.

Skjermdump: (ExUkefir/Twitch.tv).
Skjermdump: (ExUkefir/Twitch.tv).
– 

Drivkraften er spill

Googles videre plan for YouTube er å bygge en plattform for å håndtere det voksende antallet spillstrømmere og publikummet som vil se på. Daily Dots kilder sier dette er en stor satsning for it-giganten. Og det er ingen tvil om hva kjerneområdet blir:

 Spill og esport spesielt vil være drivkraften bak, sier denne ikke navngitte kilden, som avslører planen for YouTube Live.

Dette er ikke helt nytt farvann for markedslederen innen nettvideo. Allerede i 2010 begynte de å vise direktesendinger – da med cricketkamper. I fjor tonet YouTube imidlertid ned skryt om overføringer av liveeventer fra sine egne nettsider, skriver Daily Dot.

(Skjermdump: CloakedYoshi,
Twitch.tv).

Fire års forsprang

I denne perioden, fra 2010 til 2014, var YouTubes fokus på direktesendinger stort sett forbeholdt innhold av kuriøs art – for eksempel sport for spesielt interesserte, eller ikke-engelske nyhetssendinger.

Det er like lang tid, altså fire år, Twitch har brukt på å plante solid fotfeste og bli en av de store nettaktørene.

En av Dot News kilder sier YouTube og Google vil ha 50 utviklere med strømmebakgrunn og -kompetanse til å arbeide med YouTube Live.

Det viser at de har seriøse hensikter. Tidspunktet er også riktig, samtidig som Twitch flytter fokus mot musikk og lignende. Google vil ikke ligge for langt bak i dette kappløpet, sier vedkommende.

Twitch har opplevd enorm vekst. I fjor meldte de om en rekord i antall seere da de passerte 55 millioner unike brukere. I dag opererer tjenesten selv med at de har nærmere 100 millioner unike seere hver måned.

FOTO (hovedbilde): TomWild1995, Twitch.tv.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3