Valve tar selvkritikk: – Vi må bli bedre

Fikk stryk av forbrukerorgansisasjon.

16. mars 2015 12:08

(PressFire.no): Etter at den amerikanske og kanadiske forbrukerorganisasjonen Better Business Bureau ga Valve og verdens største digitale spillbutikk Steam stryk, har spillbloggen Kotaku snakket med sjefen for tjenesten.

Forbrukerorganisasjonen trekker spesielt for kundestøtten i tjenesten og trekker fram at det i en periode var 717 klager og 502 av dem har aldri blitt besvart.

De påpeker spesielt at mange av klagene er av samme karakter, men ikke har blitt gjort noe med.

Slik liker Valve å få tilbakemeldinger.

Skal bygge om tjenesten

Erik Johnson fra Valve har ingen problemer med å innrømme at de må bli bedre.

Vi føler ikke at kundeservicen hos oss er der den burde være akkurat nå.

– Vi mener kundene har rett. Når de sier at kundeservicen hos oss er dårlig er ikke vår reaksjon å si «nei, den er faktisk bra. Se på alt dette». Vi sier at de sannsynligvis har rett, fordi de vanligvis har det når det kommer denne typen ting.

Han forteller videre at dette kommer til å bli fokus gjennom året og at de ser på en fullstendig overhaling av dagens system.

Vi må bygge kundeservice direkte inn i Steam. Vi må forstå hva som er den mest effektive måten å løse kundenes problemer.

– Akkurat nå er vi i en fase hvor vi gjør masse teknisk jobb for å se hvordan problemer oppstår. Hvem som må se dem og hvordan refusjon blir gjort i Steeam.

Vi har gjort en dårlig jobb med alt dette fram til nå. Vi mener dette er noe vi virkelig må fokusere på.

Forbrukerorganisasjon med frynsete rykte

Kotaku skriver videre at Better Business Bureau ikke er et statlig organ, men en frivillig organisasjon som har som mål å jobbe for bedre forbrukeropplevelser.

Organisasjonen har også hatt troverdighetsproblemer idet det ble stilt spørsmål rundt karaktersystemet og anklager om korrupsjon.

I mars 2013 kuttet organisasjonen en avtale da det viste seg at enkelte hadde fått bedre karakterer ved å betale medlemsavgift.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3