Dette er «Quake» gjenskapt bare ved lydsignaler

Se video.

3. januar 2015 12:23

(PressFire.no): Et oscilloskop brukes vanligvis for å måle elektrisk signal, men kan også måle og visualisere lydsignaler.

Og det er dette finnen Pekka Väänänen har brukt for å gjenskape en variant av det ultraklassiske skytespillet «Quake» på skjermen i et oscilloskop.

Lyd som spenning

Ved å skape spesifikke lydbølger for venstre og høyre lydkanal klarer han å tegne en enkel versjon av spillet på skjermen til måleinstrumentet.

XY-modusen i et oscilloskop er ganske rett fram. To spenninger spesifiserer den horisontale og vertikale posisjonen for strålen, så ved å variere disse som en funksjon i tid kan du tegne former, forklarer han i den noe tekniske forklaringen på nettsiden sin og fortsetter.

I utgangspunktet sender du et sett med todimensjonale punkter med koordinater innenfor en rekkevidde og ser dem i XY-modusen.

Med teknikken Väänänen bruker sendes rundt 1800 linjer per bilderamme av spillet for å gjøres om til lyd, som igjen skal tegne den forenklede utgaven av spillet på oscilloskopet.

Inspirert av andre

I videoen, som du kan se i toppen av saken, brukes mellom fem og tjue lydspor for å tegne spillet på skjermen.

Väänänen er ikke den første personen som gjenskaper datagrafikk på skjermen til et oscilloskop – han lot seg faktisk inspirere av to videoer som demonstrerer teknikken, hvor den ene er en interaktiv demo slik vi kjenner fra demoscenen fra Amiga-dagene.

Han har lagt ut lydfilene som ble generert til videoen, slik at den med oscilloskop kan selv kan se hvordan de påvirker skjermen. Riktignok blir ikke spillet i sanntid med filene.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3