«Hatred» er for kontroversielt for verdens største spillbutikk

Boikottet av Steam.

16. desember 2014 10:40

(PressFire.no): Spillet «Hatred» har allerede fått stor oppmerksomhet, basert på et par videosnutter og dets kontroversielle utgangspunkt:

Tre inn i rollen som en massedrapsmann. En terrorist, der målet er å ta livet av så mange som mulig.

I den første traileren sier hovedpersonen: «det er på tide å drepe, og dø».

Oppdatert (17. des.): Valve har ombestemt seg. «Hatred» er nå tilbake i Greenlight-menyene på Steam.

Steam tar avstand

Mandag gikk Destructive Creations samme ruta mange andre utviklere gjør: de tok «Hatred» ut til Valves Steam Greenlight-kanal.

Dette er et tilbud til spillskapere som vil ha blest rundt prosjektet sitt.

Steam-brukere stemmer fram de små, nye og ofte ukjente prosjektene – og potensielle kunder kan se tidlige bilder eller video fra spillene og lese litt om konseptet før de eventuelt stemmer det opp og fram i Greenlight-økosystemet.

Det er altså brukerdrevet og en slags popularitetsavstemning, der målet er å fange opp spill som ellers står i fare for å drukne i det store Steam-utvalget.

Det gikk ikke lang tid før Valve reagerte, og fjernet «Hatred» fra Steam-oppføringen.

Basert på hva vi har sett på Greenlight, ønsker vi ikke å publisere «Hatred» på Steam. Derfor har vi fjernet det, uttaler Doug Lombardi fra Valve til Polygon.

Før spillet ble tatt bort fra Greenlight-menyene hadde over 13 000 stemt på «Hatred».

Respekterer avgjørelsen

For å komme et åpenbart spørsmål i forkjøpet, forklarte utviklerne i Destructive Creations hva motivet bak «Hatred» er samtidig som de introduserte spillet sitt i oktober.

 Nå om dagen, når spill prøver å være høflige, fargerike, politiske korrekte og forsøker å være høykunst i stedet for bare å være underholdning, ville vi lage noe som går imot strømmen.

Destructive Creations uttaler i lys av Greenlight-boikotten at de respekterer Valves avgjørelse, og hevder dette ikke vil påvirke den videre skjebnen til «Hatred».

Samtidig poengterer de polske utviklerne at andre omstridte og voldelige spill er tilgjengelig gjennom Valves nettbutikk.

– Selv om spill som «Manhunt» og «Postal» fortsatt er tilgjengelige på Steam, respekterer vi fullt ut Valves avgjørelse. De har rett til å gjøre det de har gjort. Samtidig vil vi forsikre dere at dette på ingen måte vil påvirke spillets utvikling, dets visjon eller spillinnholdet vi planlegger.

Spillet vil bli lansert i andre kvartal 2015, som planlagt, sier utviklerne i en pressemelding sendt ut rett etter Valve hadde tatt bort «Hatred» fra Steam.

De understreker at de betrakter dette som alt annet enn et tilbakeslag.

– Etter bare noen få timer fikk «Hatred» 13 148 stemmer og endte på sjuendeplass på topp hundre-lista. Dette er det beste beviset for oss at det finnes store «Hatred»-fans der ute som venter på at dette spillet skal gis ut.

– Til slutt vil dere, spillerne, avgjøre om vi klarer å lage noe som rett og slett er morsomt å spille. 

Billig markedsføringsgimmick

– I dagens medielandskap skal man som nykommer rope høyt for å bli hørt. Ekstra effektivt blir det når du får andre til å rope for deg, sa spillforsker Jørgen Kirksæther til PressFire da «Hatred» først ble presentert i oktober. 

 Berettiget eller ei, det er et faktum at kontroverser rundt et kulturprodukt er en enkel vei til mainstream-oppmerksomhet, og en påfølgende økning i salget.

– Som i andre bransjer er det i spillverdenen en del aktører som går rundt med digre gauleknapper på brystet, klare til å bli dyttet inn, sa han til PressFire.

– Spillets åpenbare kobling til skoleskytinger, komplett med lang frakk og en i hovedpersonen dyptgripende psykose, fremstår som en billig markedsføringsgimmick heller enn et velfundert forsøk på å lage fiksjon.

Kirksæther innrømmet at det er vanskelig å forholde seg til produkter som «Hatred».

– På den ene siden er de så smakløse at man instinktivt får lyst til å rope på forbud, spesielt om man tror at de evner å forkvakle barnesinn. På den annen side nyter de den samme rett til tilstedeværelse som alle andre kulturuttrykk, uansett om man liker dem eller ikke.

Ville ikke låne bort logoen

Det er flere enn Valve som ikke ønsker å bli assosiert med «Hatred». Også Epic Games, som blant annet står bak Unreal Engine 4, sa klart ifra at de ikke ville ha noen koblinger til spillet.

I den første traileren dukket det opp Epic- og Unreal Engine-logoer.

Epic Games er ikke involvert i dette prosjektet. Unreal Engine 4 er tilgjengelig for allmenheten å bruke «til ethvert lovlig prosjekt», og vi har tydelig ikke en rolle der vi i noen form håndhever kontroll eller sensur over prosjekter.

– Når det er sagt; traileren bruker den patenterte Unreal Engine 4-logoen uten tillatelse fra Epic, og vi har bedt om at denne fjernes fra all markedsføring assosiert med dette produktet, uttalte Epic Games til Polygon .

Ikke regulert av norsk lov

Thomas Hepsø fra Medietilsynet er kjent med «Hatred», og har selv sett trailere fra spillet og fulgt diskusjonen.

Hepsø understreker, på generelt grunnlag, at utviklere kan distribuere spillene sine i Norge uten å følge aldersmerking (PEGI).

 Dataspill er i dag ikke spesifikt regulert av norsk lov, slik som film og videogram er. I Norge kan man ikke gjøre annet enn å eventuelt politianmelde produktet hvis man mener det bryter med straffelov §382 som omhandler ekstreme voldsskildringer. Omsetning av dataspill er altså ikke regulert av norsk lov når det gjelder forhåndssensur eller aldersgrenser, oppklarer Thomas Hepsø til PressFire.

– Et eventuelt forbud av et dataspill må gjøres av en domstol. Etter at loven trådte i kraft mai 1998, har ingen dataspill blitt forbudt. Det har heller ikke vært noen rettssaker. Spillet «Grand Theft Auto 3» ble i januar 2002 anmeldt til politiet av Barneombudet og Forbrukerombudet, men anmeldelsen ble henlagt.

NB! PressFire har spurt utviklerne bak «Hatred» hvordan de planlegger å distribuere spillet sitt, etter at Steam satte ned foten for Greenlight-fremstøtet.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3