Hopper fra «Far Cry 4» til et «personlig spillprosjekt»

Får jobbe med hjertebarnet.

20. november 2014 10:44

(PressFire.no): Etter å ha gjort seg ferdig med «Far Cry 4», har sjefen bak fått grønt lys av Ubisoft-toppene til å forfølge et helt nytt prosjekt.

Det dreier seg om en ny merkevare, trolig langt unna storproduksjonene Alex Hutchinson har vært sysselsatt med de siste åra.

Hutchinson var ansvarlig bak «Assassin’s Creed III» og «Far Cry 4», og bekrefter overfor CVG at han har fått med seg en del folk fra Ubisoft-systemet tidligere involvert i «Assassin’s Creed III» og fjorårets «Black Flag» for å jobbe med sitt hjertebarn.

– 

Vil ikke ha tusen folk

Det virker som Hutchinsons «personlige prosjekt» føyer seg inn i rekken til «Child of Light» og «Valient Hearts» to spill smidd i indie-skala, sammenlignet med hvordan Ubisoft har storindustritilnærming med serier som «Far Cry» og «Assassin’s Creed».

 Utfordringen er å holde kostnadene nede og lage noe som kan konkurrere på høyeste nivå, uten å trenge å spørre: «vi trenger tusen folk for å lage en ny merkevare», sier Alex Hutchinson til CVG.

Hva dette spillet skal handle om er foreløpig en hemmelighet. Men Hutchinson sier han forhåpentligvis kan dele de første detaljene snart.

Det vil ikke være ferdig om et år, men målet er å ha noe å vise da, sier han.

Før det skjer må prosjektet gjennom en ny runde intern vurdering, hos det såkalte editorial board – en gruppe spillutviklerveteraner hos Ubisoft med ansvar for å kvalitetssikre idéer før og under produksjonen av spill fra dette franske selskapet.

Denne gruppen teller rundt 70 mennesker. (Edge har møtt noen av disse, om du lurer på hvordan de egentlig jobber og hvem de er).

Vil dyrke talentene

På én side har Ubisoft satset tungt på å bygge svære studio, særlig i Canada, med flere tusen utviklere. Disse jobber gjerne parallelt med flere oppfølgere i de mestselgende seriene. Samtidig har mindre prosjekter, mellom «Assassin’s Creed»- eller «Far Cry»-oppfølgerne, også fått grobunn.

«Far Cry 3: Blood Dragon», «Valient Hearts» og «Child of Light» er alle eksempler på dette.

Yannis Mallat, en av toppsjefene i Ubisoft, forklarer til CVG at det er viktig for selskapet å la alle vite at det finnes rom for slike prosjekter, og ta større sjanser med nye og friske idéer.

 Det er viktig at disse prosjektene ikke blir kvalt i startgropa, av høye målsettinger. Det er et spørsmål om å dyrke talentene internt i selskapet og gi disse en sjanse. Det tillater oss å prøve nye ting uten å ødelegge den økonomiske balansen, forklarte Mallat.

Det sarte eventyrspillet «Valient Hearts», lagt til første verdenskrig, ble lagd av et forholdsvis lite team hos Ubisoft Montpellier. «Child of Light er hjertebarnet til Patrick Plourde, som tidligere var en av de sentrale folka bak «Assassin’s Creed Brotherhood» og «Far Cry 3».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3