«Luna» er spillet der du skal lære av dine feil

Personlig fra «Journey»-utviklere.

18. oktober 2014 12:27

(PressFire.no): Indieyndlingen «Journey» gikk sin seiersgang for et par år siden, og har blitt hyllet som en av spillene som virkelig hadde innsikten til å forandre det tradisjonelle spillmediet.

Siden spilleselskapet That Game Companys megasuksess for to år siden, har flere av utviklerne gått hvert til sitt.

Prosjekter som «Abzû», og uannonserte spill som visstnok skal forandre verden, vil havne i kjølvannet av det prisvinnende eventyret fra 2012.

Nå annonseres enda et spill fra den tidligere «Journey»-staben, puslespillet «Luna» ment å lære oss mer om personlig utvikling.

Svelger månen

Robin Hunicke og Martin Middleton er to av de som sto bak «Journey». De har tatt spranget til å skape sitt eget spillstudio, Funomena.

Med seg har de flere industriveteraner inkludert «Journey»-komponisten Austin Wintory, og de skal fortsette i samme spor.

«Luna» heter prosjektet de jobber med nå. Spillet har vært under utvikling i et år, og handler om en ugle som lurer en ung fugl til å svelge månen.

Som du kan se i videoen, smøres det på tjukt med stemning. Historien høres noe spesiell ut, men det hele har et poeng:

En av hovedsakene vi vil utforske, er at om du gjør en feil i et spill eller blir et offer for noe urettferdig, så handler det stort sett om hevn, forklarer Hunicke til Kotaku.

– Men det er ikke slik det fungerer i det virkelige livet. Noen ganger, om du gjør noe feil, må du leve med det

Inspirasjon fra barnehistorier

– Du må gå igjennom en prosess der du lærer å gjøre det til en del av deg. En av de tingene vi vil utforske i denne fabelen er noe man ofte ser i barnehistorier, hvordan den ene feilen på en måte former resten av ens liv, forklarer hun.

Inspirasjonen fra barneshistorier er ikke tilfeldig. Studioet håper med dette spillet å samle både barn og voksne over historien de har skapt.

«Luna» kommer til å bli et taktilt «claymotion»-spill med stopp-animasjon, utformet som et puslespill. Studioet forklarer at de gjerne vil at folk skal føle at deres fingeravtrykk ligger igjen på spillet når de er ferdig.  

Så langt vet vi ikke når spillet skal være ferdig, eller til hvilke plattformer det slippes til.
Toppbilde: Youtube-Faksimile. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3