– En dose «The Secret World», og litt «Sims»

Slik skulle kansellerte «Titan» bli.

24. september 2014 20:19

(PressFire.no): Nylig kom beskjeden om at Blizzard, selskapet bak historiens mest lukrative nettrollespill «World of Warcraft», har vraket den ambisiøse «oppfølgeren».

«Titan» var navnet, eller i hvert fall arbeidstittelen.

– Vi fant ikke moroa. Vi fant ikke lidenskapen. Vi snakket om hvordan vi skulle revurdere det hele i en periode, og det vi kom fram til var: er dette spillet vi ønsker å lage? Svaret var nei, forklarte direktøren i studioet, Mike Morhaime, til Polygon i går.

Spillet var angivelig i produksjon i sju års tid, og ifølge eksperter Games Industry snakket med kan kostnadene ha vært i størrelsesorden 315 millioner kroner.

Norsk spillinspirasjon

Kotaku har i dag lagt ut en omfattende beskrivelse av hva slags spill «Titan» egentlig var, eller skulle bli.

Planen om å lage et nytt stort MMO hadde likhetstrekk med blant andre norske «The Secret World» (2012) og den populære «Sims»-serien fra EA, skriver spillbloggen.

Valget til spilleren besto av enten en fredelig karriere, uten kamper, eller en mer actionspekket hverdag med skyting og kamper i det Kotaku beskriver som en sci-fi-versjon av kloden vår.

En kombinasjon av disse to retningene var også mulig.

Spillsiden hevder de i løpet av det siste døgnet – tiden det har tatt siden kanselleringen av «Titan» først ble bekreftet – har snakket med «et halvt dusin mennesker» som enten har spilt «Titan», eller selv har sett på nært hold hva gigant-MMOet hadde å by på.

Spillet ble tatt tilbake til tegnebrettet i fjor. Disse opplysningene skal stamme fra tiden før omstarten, i perioden fra 2007 til 2012.

Hyret inn «The Sims»-spillskapere

Handlingen var lagt til jorda, i en nær fremtid. I etterdønningen av at befolkningen har klart å bekjempe en invasjon fra utenomjordiske, fikk spilleren valget om å bli med i en av tre fraksjoner.

Det lå selvsagt i kortene at Blizzard tenkte langsiktig rundt prosjektet, i likhet med hva de har gjort med «World of Warcraft».

En viktig ingrediens ved «Titan» var kampen om territorier.

Kotaku skriver at spillere befolket ulike områder, fra USA og Europa, Sør-Amerika eller Australia, og en «kald krig» utartet seg mellom de forskjellige grupperingene og kampene dem i mellom.

I likhet med i «The Secret World», Funcom-spillet, ble grensene mellom det hverdagslige og fantastiske visket ut. Spillet var delt inn i to biter: den «ekte» verdenen, og en «skyggeside».

På dagtid kunne du for eksempel jobbe som slakter eller en butikkansatt, der det også var vektlagt å sosialisere og det å skape eller bygge. Nesten på klassisk og parodisk superheltvis, kunne du også få leve ut en helt annen side og foreta en forvandling av figuren din: ved å slåss mot urett og fiendene. 

«Titan» lot imidlertid valget være opp til spilleren. Det skulle være fullt mulig å kun fortsette den hverdagslige jobben.

Blizzard hadde ambisjoner om å gjøre det sosiale, ikke-voldelige aspektet til en viktig bærebjelke i «Titan».

Dette skulle skje gjennom et sofistikert system for kunstig intelligens (AI).

En Kotaku-kilde sier tidligere Maxis-ansatte («Sims») ble hyret inn for å bistå med akkurat dette AI-aspektet og sosialt liv blåst inn i «Titan».

Tegneseriestil

Klassesystemet i dette Blizzard-spillet hevdes å ha vært delt inn i Reaper, Jumper, Titan, Ranger og Juggernaut – alle med sine ulike sett egenskaper og styrker, selvsagt.

Den grafiske stilen var ikke nødvendigvis lagt opp mot realisme. Flere av kildene til Kotaku hevder «Team Fortress» er et godt sammenligningsgrunnlag.

Andre beskriver «Titan» som en krysning av filmklippene i Blizzard-spillet «StarCraft II» og Pixar-filmen «De Utrolige».

I likhet med ferske «Destiny» byttet perspektivet fra første- til tredjeperson avhengig av om du var i kampsituasjoner eller ikke.

En intern presentasjon av spillet, før rebooten i 2013, forløp omtrent slik, ifølge Kotakus kilder:

En profesjonell kokk forteller at han har det travelt og må stikke. Han rekker å dytte matretten inn i ovnen før han på superheltvis bytter rolle og forlater åstedet. Når han kommer tilbake, er maten ferdiglagd.

«Titan» byttet forresten tittel i fjor. Kodenavnet endret seg etter at de i fjor besluttet å ta prosjektet tilbake til start og tenke helt nytt. 

En del av originalteamet i Blizzard som jobbet med «Project Titan» er fortsatt i selskapet, ifølge Kotaku. Men spillet er offisielt avblåst og kansellert.

NB! Hovedbildet er fra Funcoms «The Secret World».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3