Drømmen om strømmespilling er ikke død

Flere vil være med på leken.

20. september 2014 18:47

(PressFire.no): Strømmespilling har vært en stor snakkis i bransjen i flere år.

Idéen er god: å slippe nedlastinger og lokal lagring  spillene serveres direkte på enheten gjennom en skytjeneste. Krevende spill kan altså bli tilgjengelig på enklere maskiner.

Nå hiver Square Enix seg inn i dansen og åpner en avdeling i USA som skal fokusere på nettopp en strømmebasert tjeneste, skriver Develop Online.

Uendelig prosesskraft

Selskapet har fått navnet Shinra Technologies, og blir ledet av Yoichi Wada, tidligere direktør for selskapet Square Enix inntil i fjor.

Dette nye selskapet, ledet av Wada, lover mye:

Shinra bryter den nåværende «en prosessor per bruker»-modellen. Våre datasentre inneholder tusenvis av CPU-er og GPU-er som jobber sammen for at hver spiller skal få tilgang til så og si uendelig av prosesskraft, skriver de på hjemmesiden, og poengterer at de har skaffet patenter. 

Selskapet leter nå etter samarbeidspartnere, og forventer å åpne opp tjenesten til betatesting i USA og Japan i løpet av neste år.

Ser inn i fremtiden

Mye tyder på at giganten Microsoft heller ikke har gitt opp drømmen om strømmespilling, noe som kommer frem i selskapets forskningsrapport om prosjektet som gikk under kallenavnet «DeLorean».

Microsoft mener å ha funnet en måte å maskere tidsforsinkelse opp til 250 millisekunder, noe de gjør ved at deres teknologi enkelt forklart spekulerer hva som kommer til å skje fremover i tid, og anpasser seg deretter. 

Nettsiden Neowin har kilder som påstår Microsoft har tatt denne teknologien, med navnet Outatime, til videre testing og at de nå spiller Xbox-spill direkte i nettleseren.

Kilden forklarte videre at han opplevde rundt 60 bilder i sekundet.

Ingen større revolusjon enda

En av de mest kjente aktørene innen strømmespilling er selskapet OnLive, som lovte en plattform med stortitler strømmet rett til pc-en.

Konseptet ble lagt fram i 2009, og skapte da stor begeistring. Men problemer med tjenestens bildeforsinkelser har etter hvert blitt tydelig, og kan være en faktor til at det fortsatt ikke har blitt noen større strømmespillingrevolusjon fra denne kanten.

OnLive startet i vinter et samarbeid med spillbutikken Steam, for å gi brukerne muligheten til å strømme spill de allerede eier på Steam i gjennom tjenesten.

Sony kjøpte Gaikai for 2,2 milliarder kroner i 2012, en konkurrent av Onlive, for å bruke teknologien blant annet til sin PlayStation Now-strømmetjeneste

FOTO (hovedbilde): OnLive/Ap.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3