Begynner utviklingen av «Rust» på ny

– Mange dumme valg ble gjort.

27. juni 2014 11:52

(PressFire.no) En av fjorårets snakkiser var overlevelsesspillet «Rust», hvor du starter med kun en stein, en fakkel og to bandasjer.

I tillegg har spillet såkalt permadeath, som betyr at om du dør må du begynne helt på ny. Med dette skal du overleve i et online-univers hvor andre spillere starter med samme forutsetninger, men også kan drepe deg for å stjele alt du eier.

Spillet er langt fra ferdig, men utvikles samtidig som spillerne allerede kan kjøpe en tidlig versjon av spillet. Tross uferdig status ble det fort veldig populært og 250 000 kjøpte spillet.

Mannen bak spillet Garry Newman, som også sto bak den ekstremt populære «Garry's Mod»-modifikasjonen, avslørte etter at de hadde tjent mer penger på «Rust» første måneden enn ni år med «Garry's Mod».

Begynner på ny

Etter at de 17. juni lanserte en eksperimentell versjon av spillet kommer nå beskjeden om at utviklingen av spille begynner så å si på ny.

Ifølge utvikleren selv, var grunnlaget i spillmotoren feil.

 Det ble gjort mange dumme valg i den gamle kodebasen, forteller spillets designer, Garry Newman til pcgamesn.com og utdyper.

 Mange valg ble gjort da vi ikke visste hvilket type spill vi lagde.

Da de begynte utviklingen skal det tekniske vært tiltenkt et nettleserspill de kalte «Cash4Kills», et spill som beskrives som en blanding av «Hitman» og «Grand Theft Auto».

Den ene tingen vi ikke liker med de nye «Hitman»-spillene, er at spillene ser ut til å handle mer om å finne ut hva nivådesigneren ville at du skal gjøre i stedet for å finne ut av den beste plassen å ta livet av en fyr, forklarer han videre.

Mye feil

Dette betyr at spillmotoren har veldig mye kode som ikke er relevant for spillet «Rust» og resultatet er mye feil og tekniske problemer:

Det finnes mange som systemer som er spesifikke til «Rust», som er 3 000 linjer lange, men som kunne vært 100 linjer.

Han forklarer en utviklingssituasjon som er kaotisk, hvor de har mange systemer som blir påvirket av hverandre uten at de trenger det.

Siden utviklerne har lyst til å forandre mye med spillet, har de nå valgt å begynne fra bunnen av.

I den nye drakten kan vi forvente bedre brukergrensesnitt, i tillegg til at crafting vil bli skrudd om. Det skal også bli mulig å se rollefiguren din. Støtte for håndkontroller skal også være planen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3