Gjem deg i skyggene, og hold deg i live én dag til

Sony hiver seg på zombie-bølgen med «H1Z1».

10. april 2014 10:32

(PressFire.no): Denne uka ble det varslet at Sony Online Entertainment skulle avsløre sitt neste store prosjekt.

Dette er gjengen som har spesialisert seg på massive onlinespill, og på CV-en sin har de blant annet «Planetside»- og «EverQuest»-seriene.

Nå er «H1Z1» annonsert, et overlevelseseventyr med iltre zombier og en dyster kamp for tilværelsen.

Bygger USA etter utbruddet

Viruset er kalt H1Z1. Det har gått 15 år siden smitten begynte å bre seg i USA.

Ambisjonsnivået til utviklerne virker stort. Du blir plassert i en «gjennomsnittsby», i midten av USA et sted.

– Over tid vil vi utvide verdenen til vi har vår egen versjon av USA - etter H1Z1-viruset skapte død og ødeleggelse. 

– Vi kommer til å se større byer og øde, åpne områder. Alt er koblet sammen på sømløst vis, forteller sjefen i Sony Online Entertainment, John Smedley.

Debuterer i neste uke

Spillet blir i utgangspunktet gratis og er myntet på pc, men mye tyder på at det også vil komme ut til PlayStation 4.

– Fokuset vårt er å bygge en sandkasseaktig opplevelse hvor spillerne kan lage gjemmesteder ut ifra ressursene de finner i verdenen. De kan til og med jobbe sammen om å lage storslåtte festninger, både for å beskytte seg mot de infiserte og andre spillere.

– Du får også tilgang til et veldig dypt system der spillerne kan lage et stort utvalg av saker, inkludert våpen og ting som Molotov-cocktails, eksplosiver og andre morsomme overraskelser, frister Smedley i en Reddit-tråd.

Han forteller at utviklerne hos Sony Online Entertainment allerede neste uke vil strømme live fra «H1Z1», for å vise hvor langt de har kommet.

Et glimt av håp

– Det har gått 15 år siden H1Z1 først inntraff, og det som er igjen av verdenen har blitt overtatt av de infiserte. Menneskeheten har blitt redusert til å handle om å gjemme seg i skyggene, lete desperat etter mat og vann, og alt annet som kan hjelpe deg å overleve bare én dag til, forteller Smedley.

Selvsagt er det andre farer også. Ikke bare andre overlevende og rivaliserende gjenger – men også farlige, ville dyr.

John Smedley rører så vidt innom det samme vi fant i fjorårets «The Last of Us»; nemlig glimt av håp og hverdag imellom alt det brutale. 

Skap allianser

Sony Online Entertainment-sjefen innrømmer at zombie-spillene av en viss størrelse ikke er banebrytende og nytt. Det finnes en rekke slike på markedet allerede, og enda flere er i vente.

– Jeg vil gjerne gå til bunns i spørsmålet flere nå vil stille: «Det er mange overlevelses- eller zombiespill … hvordan skal dette bli annerledes?». Først og fremst, dette er et vedvarende MMO som kan huse tusener av spillere på serverne våre, og ja, det vil være flere servere med ulike sett regler.

«H1Z1» vil altså bli påvirket av valgene du gjør, og disse forblir i denne spillverdenen. Smedley snakker også om at økonomi og byttehandler vil være med. Slikt gjør det mulig å skape allianser på tvers av spillets versjon av USA.

Det store onlinespillet bygges på den seneste SOE-spillmotoren kalt Forgelight, ryggmargen også i «Planetside 2» og «EverQuest Next».

Zombiene lever i beste velgående

Microsoft satser tungt på sin egen apokalypse signert folka bak fjorårets «State of Decay».

Planen er at dette spilluniverset – som startet nedlastbart fra Live Marketplace – på sikt skal vokse og få MMO-kjennetegn. Flere detaljer om samarbeidet mellom Undead Labs og Microsoft kan dukke opp på E3-spillmessen om et par måneder.

I tillegg har «DayZ», «Fortnite» og «Rust» likhetstrekk med «H1Z1». Utviklerne bak «Rust» valgte imidlertid å droppe zombier i spillet sitt, etter å ha lansert en uferdig versjon på Steam.

Gjenskap områder fra «Walking Dead»

– Vi gir spillerne verktøyene til å lage sine egne byer, leire og forsvarsverk, og de kan selv bestemme hvordan de vil lage sin base. Vi implementerer alle de sosiale funksjonene du forventer å finne fra et SOE-spill, lover Smedley.

– Vi ønsker at spillerne våre skal gjenskape Woodbury fra «The Walking Dead», hvis de føler for det. Eller ta over et fengsel. Eller fikse en gammel bil, slik at du og vennene dine kan kjøre over zombier og andre spillere, og juble hemningsløst når du hører en zombie skrike etter du har satt fyr på skapningen.

«H1Z1» har foreløpig ikke fått en lanseringsdato, men de første spillerne kan få tilgang allerede i løpet av en måneds tid. Du kan se Smedley i denne første smakebiten fra spillet. Videoen er fra Game Talk:


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3