«World of Warcraft» forbereder et kjærlighetbrev til gamle og nye spillere

Hiver deg rett i moroa.

26. februar 2014 20:10

VERSAILLES (PressFire.no): Jeg har vanskelig for å tro at et spill noen gang passerer «World of Warcraft» i den utrolige mengden håndskapt innhold.

Etter snart ti år på markedet har Blizzards mannskap på flere hundre utviklere skapt en verden så stappmett av huler, monstre, historie og oppdrag at det er en fulltidsjobb å holde tunga rett i munnen.

Det er flere år siden jeg mistet selv den minste oversikt selv, men godstoget damper med framoverfull maskin. I løpet av året sveiser storstudioet på plass sin femte ekstrapakke med «Warlords of Draenor».  Og hvem i alle dager er den myntet på, egentlig?

– Alle? Det er stoff her som holder veteranspillerne opptatt i lang tid framover, og jeg tror vi kan by på nostalgiske elementer som lokker fram dem som kanskje ikke har spilt siden «Burning Crusade» eller på veldig lang tid, konkluderer designer Ion Hazzikostas når PressFire møter ham på et pressearrangement.

Highway to hell

Ironisk nok har det aldri vært lettere å hoppe over innhold.

Alle som kjøper den kommende utvidelsen får en gratis oppgradering til erfaringsnivå 90. Om ikke det er nok, kan du betale rundt 350 kroner for en boost til.

Spekulativt frieri til avdanka rollespillere eller bare en trivelig tjeneste?

– Det er rett og slett så både nye og gamle spillere skal kunne hoppe rett inn i moroa. Vi innså kjapt at folk kommer til å ønske seg flere slike oppgraderinger.

– Men hva skal de gjøre, kjøpe to-tre eksemplarer av spillet? Det var ikke ønskelig for oss, så vi isolerte det til en egen tjeneste, slår Hazzikostas fast.

– Så hva skyldes den høye prislappen?

– Vel, vi er veldig forsiktige med å ikke gjøre det mindre viktig å gå opp i erfaringsnivå på tradisjonelt vis eller å undergrave innsatsen til dem som har brukt mange hundre timer på å bygge figurene sine.

– Om målet var å selge så mange oppgraderinger som mulig, hadde vi senket prisen til fem-ti dollar. Vi ser fortsatt på leveling som en helt essensiell del av «World of Warcraft»-opplevelsen og har ingen planer om å gjøre det overflødig, hevder han.

– En av de vanligste innvendingene mot gull- og figursalg har jo vært at folk ikke gjør seg fortjent til utstyret de kjøper. At de ikke lærer seg å spille og seiler under falskt flagg. Har dere tatt høyde for det med 90-spranget?

– Vi prøver å introdusere nye mekanikker til uerfarne spillere veldig skånsomt. Om du tar snarveien til 90, er mange av ferdighetene dine faktisk låst til å begynne med. Så åpnes de én etter én etter hvert. En fersk Mage på 90 har kanskje bare Fireball, Frost Nova og Polymorph til å begynne med. Så får de Blink, Flamestrike og sånt etter hvert som de tjener erfaringspoeng.

– Det ligner på hvordan vi løste Death Knight i «Wratch of the Lich King». Du begynner med bare et par knapper, men låser opp resten radig. Og du booster jo til 90, ikke 100. De siste ti erfaringsnivåene bør lære deg nok til å tekkes sluttinnholdet og bli en kompetent spiller.

Tilbake til røttene

På veien lar de sandpapiret sleike hjørnene på flere av mastodontens største trekkplaster. Raids kokes for eksempel ned til tre hovedkategorier: Normal, Heroic og Mythic.

Nå skal de røffeste hulene dynamisk skaleres for grupper på ti til 25 personer. Angivelig et grep som gjør sluttinnholdet lettere tilgjengelig, selv for dem med halvråttent utstyr.

Mythic er låst til 20 personer, og blir tilsynelatende motorveien for dem med bly i gassfoten og som kanskje investerer litt mer tid i spillet enn de fleste.

Til tross for at det sannsynligvis aldri har vært lettere å raide på et vis, hevder designeren at de aldri har lagt like godt til rette for de aller mest hardbarka spillerne.

– Jeg synes definitivt det. Vi har et utrolig konkurranseorientert spill enten du spiller mot andre spillere eller digre monstre, og jobber hardt med den delen av spillet.

– De vanskeligste Mythic-bossene i «Warlords of Draenor» kommer til å være vel så vanskelige som, om ikke vanskeligere enn, de drøyeste vi har hatt. Enten man sammenligner med Ragnaros i «Cataclysm» eller Lich King i «Wrath of the Lich King».

I den anledning lanserer de også seks nye huler. Tre å boltre seg i mens man jobber seg opp fra erfaringsnivå 90 til 100. Tre til for dem som har lagt voksesmertene bak seg og er klare for å begynne finpoleringen på øverste nivå.

Snedig nok har Blizzard også valgt å gå over retrofavoritten UBRS med malerullen.

Favoritthula til Leeroy Jenkins var en av de mest populære stedene i «World of Warcraft»s spede begynnelse, særlig for oss som kålet rundt i traktene for Blackwing Lair-kvalifisering og ildbeskyttelse og alt som vondt var. Nå skal den få en ny vår som målestokk blant de beste spillerne.

Ti år på vei

Det er i det hele tatt lett å tenke at utviklerne først og fremst retter magneten mot dem som har vendt «WoW» ryggen. Etter ti års mas kommer endelig Garrisons, en slags tolkning av spillerhus hvor du kan bygge en egen liten armé og få dem til å gjøre oppdrag på dine vegne.

Ved å oppgradere de ulike bygningene, en oppgave som sannsynligvis tømmer den digitale lommeboka før eller siden, skal du få beordre undersåtter til å hente materialer for å snekre gjenstander eller bare skaffe deg ferdig utstyr av «okay kvalitet», ifølge Blizzards utsendte.

Dessuten skal det være duket for helt nye slag med både andre spillere og digre skrømt ute i villmarka world PvP/PvE om du vil aktiviteter som var ekstremt populære i spillets første år men fikk stadig mindre fokus etter hvert som flere instanser ble lansert. Av ulike grunner.

Og Draenor, den nye verdenen, er jo en tidsreise tilbake til Outland før det ble ødelagt av demoniske krefter. Om du kappet livslinja et stykke ut i «The Burning Crusade», har det i hvert fall aldri vært lettere å kjenne seg igjen i det med tiden gigantiske beistet.

Det tipper jeg skyldes den kraftige spillerflassingen de siste årene. 

– 

Utvikling, ikke revolusjon

– Det må være fryktelig vanskelig å lage innhold som er like innbydende for grønnskollinger som de mest erfarne spillerne?

– Vel, jeg synes egentlig ikke det. Hver gruppe har forskjellige utfordringer, men til syvende og sist prøver vi alltid å unngå stagnasjon ved å pusse opp de ulike spillelementene.

– For eksempel har vi gitt dere nye måter å løse oppdrag på. Flere storslåtte historier som sleper deg gjennom soner, hjulpet av sideoppdrag der litt dypere utforsking oppfordres. Raiding på høyt nivå har blitt gjort mer tilgjengelig, spiller-mot-spiller-kampene har aldri vært mer lettforståelige. Vi lar folk med «dårlig» utstyr delta i sluttinnholdet.

– Jeg tror virkelig det er noe for alle her, påstår Hazzikostas.

– Flere av de største konkurrentene til «World of Warcraft» har jo prøvd å leke litt med sjangermalen de siste årene. «The Secret World» hadde for eksempel en rekke lange, ARG-aktige gåter som oppdrag. Hvor bevisste er dere på å utbrodere kjernespillet?

– Hm. Til syvende og sist utvikler vi nok heller enn å revolusjonere. Vi er fornøyd med hvordan oppdragene i «World of Warcraft» fungerer og kler spillets stamme. Nå lar vi deg for eksempel fokusere mer på hovedhistorien i en sone, i stedet for flust av usammenhengende kjerne- og sideoppdrag over hele sonen. Det er mer som en sti.

– Samtidig vil vi belønne utforsking. Du skal kunne finne en spesiell hendelse, noen småoppdrag eller noe annet kult når du streifer utenfor stiene og går verden i sømmene. Det tror jeg samtidig gir spillerne større frihet heller enn en følelse av at de slurver om de ikke fullfører hver eneste lille quest i hver bidige sone.

For mye historie?

– Dere har jo skrevet helt obskøne mengder historie gjennom de siste ti årene. Det må begynne å bli overveldende for både nye og gamle spillere?

– Jeg tror ikke det. Med hver nye ekstrapakke prøver vi å presentere historien som om alle er nykommere.

– Når du kommer inn gjennom portalen til Draenor og umiddelbart blir hevet inn i kampen mot The Iron Horde, introduseres du med én gang for hovedfigurene. Derfra og ut er det bare vanlig historiefortelling, der vi introduserer nye figurer og nøster opp fortellingen.

– Folk som ikke aner noe som helst om «Warcraft» skal kunne hoppe rett inn, mens ringrever som kanskje har spilt siden «Warcraft III» og kjenner rollegalleriet godt, får mulighet til å fordype seg litt ekstra, mener Hazzikostas.

– Forandringene kommer jo fort i spillbransjen. Forventer folk andre ting nå enn de gjorde for et par ekstrapakker siden?

– Jeg tror definitivt at spillerne forandrer seg, i hvert fall. Alt etter hvor de er i livene sine. «World of Warcraft» er snart ti år gammelt, og mange som var studenter da vi begynte har nå blitt familiefolk.

– Vi er bevisste på å la folk nyte spillet på egne premisser, enten de ikke kan forplikte seg til å spille i timesvis av gangen eller at de vil raide men ikke har en gruppe å gjøre det med. Det er hardcore-elementer for dem som vil satse alt og mer lettbente saker for hobbyspillere, setter den engasjerte designeren punktum.

«World of Warcraft» utgis sannsynligvis til Windows (testet) og Mac OS X i løpet av 2014 en gang. Skjermbildene i denne saken er Blizzards offisielle og vi synes de gir et okei bilde av hva man kan forvente rent grafisk, selv om de ikke viser grensesnittet.  

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3