Dediserer sitt neste spill til «Star Wars Galaxies»-fansen

– Skulle gjort alt annerledes.

26. januar 2014 15:04

(PressFire.no): I går dukket Sony Online Entertainment-sjefen John Smedley opp på reddit, den han snakket litt løst og fast om «Everquest Next» og andre spillplaner.

Om du kunne relansere en nedlagt tittel, hvilken skulle du velge og hva ville du gjort annerledes, spurte en av brukerne.

«Star Wars Galaxies». Jeg skulle gjort alt annerledes, svarer Smedley og fortsetter:

«SWG»-spillere, vårt neste [uannonserte] spill er dedisert dere! Når vi lanserer det ... da kan dere komme hjem, skriver Smedley uten å avsløre noe mer.

Spillet ble lansert i 2003, og ble raskt populært. Populariteten holdt et par år til balanseendringer senere gjorde mange av veteranene misfornøyde, og spillerne forsvant.

Studioet stengte senere denne galaksen, i 2011.

«EverQuest Next» neste år?

Da SOE viste frem planene til «EverQuest Next» i fjor høst, ble vi mektig imponerte.

Med en helt nedbrytbar verden og dynamiske hendelser i stor skala lover studioet mye. Smedley vil også se herligheten som skapes i virtuell virkelighet:

Vi kommer til å støtte Oculus Rift i en eller annen kapasitet. Sannsynligvis bare på grunn av at det er heftig, og programmererne elsker det.

Under spørrestunden sa Smedley at de forventer at spillet kommer ut i løpet av neste år, og at de også planlegger å legge inn støtte for Sony-maskinen PlayStation 4.

Også «Planetside 2» kommer til å lanseres på konsollen snart.

Til sammen med «EverQuest Next» kommer også «EverQuest Landmark» til å gis ut. I denne versjonen av spillet kan man skape, bygge og utveksle ideer som senere kan dukke opp i hovedspillet. «Landmark» kommer til å begynne testingen snart.

Legger ned fire titler

SOE gikk tidligere i uka ut med nyheten at de kommer til å legge ned fire av deres mindre kjente MMO.  «Vanguard» og «Wizardry Online» avsluttes i juli, mens «Free Realms» og «Clone Wars Adventures» stenges allerede i slutten av mars.

Grunnen til dette er ressursprioriteter, forklarer Smedley.

– Vi har holdt noen av disse spillene gående over syv år og tiden er inne for å legge det ned.

Jeg vil påstå at vi har holdt våre MMOs gående lengre enn noen i industrien. Vi fortsetter med spillene lenge etter at det er profitabelt fordi det er det rette å gjøre ovenfor våre spillere, forklarer han. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3