«Candy Crush»-giganten vil nekte andre spill å bruke ordene candy og saga

– Tømmer språket, mener norsk advokat.

22. januar 2014 14:25

(PressFire.no): I går meldte vi at den svenske nettspillgiganten King har fått godkjent en varemerkesøknad for ordet candy, som kan gi dem enerett på det engelske ordet i spilltitler.

Nå er det kjent at «Candy Crush»-skaperne også tar hevd på ordet og varemerket saga, blant annet overfor det nyutgitte indiespillet «The Banner Saga» .

De mener det strategiske vikingspillet kan forveksles med sin velkjente puslespillsaga, og har bedt Texas-studioet Stoic om å si fra seg varemerkerettighetene.

Det kommer fram i et dokument fra desember i fjor (via Eurogamer).

– Vesentlige likheter

King har en lang rekke populære nettspill som bruker ordet saga på et vis, og mener at «The Banner Saga» åpenbart kan forveksles som et av dem.

– Det er trolig at navnet deres kan oppfattes som et av våre produkter eller noe vi går gode for, og følgelig volder oss skade, hevder Kings jurist i dokumentet.

De mener at det er vesentlige likheter mellom «The Banner Saga» og «Saga»-serien deres.

Førstnevnte er håndtegnet og stilisert strategispill i vikingstil, mens sistnevnte er en vidtspennende familie av ulike gåteløsingsspill med et enkelt ytre.

King ber i dokumentet om at Stoics varemerkesøknad avslås, noe som betyr at det turbaserte strategispillet kan måtte endre navn. 

– Tømmer språket

– På generelt grunnlag er det svært vanskelig å få enerett på generelle ord og utrykk. Å innrømme enerett på «saga» i denne forbindelse vil ha store konsekvenser og en slik praksis vil jo tømme språket for ord til fri utnyttelse, mener advokat Christian S. Svensen i en epost til PressFire.

Han er rettighetsspesialist i advokatfirmaet Lynx, og understreker at varemerkeregistreringer gjøres på regionsbasis.

Det er dermed ingen automatikk i at for eksempel norske spillstudioer må forholde seg til Kings amerikansk registrering.

– Det er for så vidt kjent advokatretorikk å gå ut litt voldsomt ut for å stanse enhver bruk uten tidsspille. Amerikanerne er kanskje i en særstilling akkurat her. Utviklere bør jo tenke over fra hvor de publiserer fra, oppfordrer Svensen.

– Poenget med varemerker er å innvilge den som har skapt noe en «enerett», instituttet skal stimulere til kreativitet, næringsutvikling. Det er ikke noe særegent eller distinktivt ved å registrere ord som varemerker på et område de allerede er i bruk. Normalt vil ikke det kunne gå, følger han opp.

Forsvarte seg

I går tok King praksisen sin til forsvar gjennom Gamesindustry, og insisterte på at de ikke tar opp kampen mot alle spill med candy i tittelen.

– Noe bruk er legitim, og vi ville selvsagt ikke bedt [skaperne] om å slutte å bruke ordet, uttalte en representant fra det svenske spillselskapet.

Advokat Svensen mener måten King forsvarer lisensen sin på kan tyde på at de ikke er soleklare i sin sak.

– At man ikke har «onde hensikter» er ikke relevant for en søknad om varemerke, og slik argumentasjon er vel en indikasjon på at man selv ikke er for optimistisk på søknadenes vegne, skriver han til PressFire. 

Samtidig forklarer han at en rettighetshaver aktivt må ta tak i krenkelser av deres enerett.

– Passivitet overfor en «krenker» tas ofte til inntekt for at man selv ikke har ment at vernet går så langt, slår Svensen fast.


Sterke reaksjoner

Svenskenes varemerkehåndtering har skapt store reaksjoner i spillmiljøet de siste dagene. 

Bransjepersonlighetene Markus Persson («Minecraft»), George Broussard («Duke Nukem» og Harvey Smith («Dishonored») har alle tatt avstand fra Kings oppførsel.

Førstnevnte var i en lignende tvist med utgiveren Bethesda for to år siden, da de mente at Mojangs «Scrolls» kunne være i konflikt med «The Elder Scrolls»-seriens varemerke.  De fant likevel en løsning som lot svenskene beholde navnet sitt.

Nå arrangerer en gjeng indieutviklere Candy Jam, en spillutviklingskonkurranse hvor deltakerne oppfordres til å bruke ordene candy og saga så mye som mulig.

Det har også dukket opp en underskriftsliste mot Kings varemerkehåndtering, som i skrivende stund rommer over 3000 navn.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3