Storspill glemte halloweenfeiringen og gjorde fansen rasende

Kjefter opp Volvo og saboterer anmeldelser.

3. november 2013 14:05

(PressFire.no): Det ble ingen halloweenfeiring i Valve-spillet «Dota 2» i år.

Etter fjorårets spektakulære «Diretide», en midlertidig modus som feiret festlighetene med minispill og et nytt brett, forventet mange spillere en oppdatering rundt høytiden også i år. Det så ut til at dette skulle bli en årlig hendelse, i likhet med Valves tradisjon i «Team Fortress 2».

Slik ble det altså ikke, og det har ikke gått upåaktet hen.

Knask eller knep

Da allehelgensdag var over og Valve fortsatt ikke hadde sluppet noen oppdatering eller kommentert feiringens fravær,  ble det alt mer tydelig at den ikke bare var forsinket, men helt utelatt i år.

Uten mulighet til å oppleve kartmonsteret Roshan legge ut på sitt årlige eventyr etter godteri, eller noen god forklaring for hvorfor, vendte fansen seg til en annen typisk halloween-adferd: rampestreker.

Spillet, som vår anmelder kalte «et av tidenes beste spill», dalte flere poeng nedover i Metacritics brukerskår etter at brukere overkjørte den med nullpoengsanmeldelser, gjerne med kommentaren «Diretide» for å poengtere sin forargelse.

Metacritic er delt opp i to deler: en er basert på spillkritikeres poengføring, den andre slipper brukerne til for å dele sine meninger og poenger.

I skrivende stund har brukersammen dalt til 3.9 - noe et fall på over fire poeng før «Diretide»-oppstyret som utspilte seg i helga. 

Kakemonster

I fjor fikk spillerne både nye kostymer og en midlertidig men radikalt annerledes spillmodus. 

Kartmonsteret Roshan ble nemlig til et kakemonster. I løpet av kampene fikk hvert lag samle opp en viss type godteri, Greevil Taffy, som Roshan visstnok er spesielt glad i.

I stedet for at bossen ble på sin vante plass, gikk han altså på vandring for å lete etter godteri. Om et lag samlet nok, ville altså Roshan oppsøke deg for å tilfredsstille søtsuget, som illustrert i denne videoen fra i fjor.

I år ble det altså ingen alternativ spillmodus, halloweenklær eller søtsaker. Og som det ofte blir med to sterke titler som konkurrerer med hverandre, er det ofte kjekling mellom «Dota 2»-fansen og «League of Legends»-spillerne.

Da sved det kanskje litt ekstra at «League of Legends»-spillerne fikk boltre seg i «Harrowing»-oppdateringen, med nye kostymer og temaer som passer rundt de dødes feiring. 

Volvo med på leken

I et noe merkelig forsøk på å uttrykke sin frustrasjon har de rampete spillerne begynt å kalle Valve for et annet kjent merkenavn: Volvo.

Det svenske bilselskapet har blitt oversvømt på sosiale medier med bønnfallinger om å få i gang halloween-begivenheten.

Bilselskapet har tatt den uventede oppmerksomheten med godt humør, og spiller med:

- Valve, hatter er flott, men folket vil ha «Diretide»!, skriver selskapet på sin Facebook-side , hvor over 7000 liker utspillet.

En følger svarer selskapet:

- Hva er «Diretide»? En ny type bil?

Facebook er ikke er det eneste sosiale mediet spillerne gir Volvo oppmerksomhet. Også Twitter-kontoen til det svenske selskapet fikk gjennomgå kampanjen:

- Vi har helt klart fått med oss at folket vil ha «Diretide», men hører «Dota 2» det? spør Volvo.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3