Rekordmange fulgte med på «League of Legends»-finalen

Vinnerne vant seks millioner kroner.

5. oktober 2013 14:46

(PressFire.no): Verdenscupfinalen i  spillet «League of Legends», et av verdens største e-sportspill for tiden, gikk av stabelen på sportsarenaen Staples Center i Los Angeles i natt.

Seks millioner seere

Med en prispott på en million amerikanske dollar, nærmere seks millioner kroner, var det mye som sto på spill for de to finaleklare lagene, koreanske SKT T1 og kinesiske Royal Club.

Selskapet bak spillet, Riot Games, mener at det kan være opp mot seks millioner seere som fulgte med på finalen via tv og internettsendinger i natt.

Over én million skal ha fulgt med via store livesendingssider, som Twitch og Youtube, mens en million fulgte med over asiatiske strømmetjenester, og fire millioner fulgte med på tv i Kina og Korea.

Storfavoritter

Det ble altså de koreanske storfavorittene SK Telecom T1, forkortet til SKT T1, som tok hjem den gjeve førsteplassen; som i tillegg til pengepremien består av en enorm pokal og mesterskapsringer.

Kinesiske Royal Club, som slo ut det siste europeiske laget Fnatic i semifinalen, ble overkjørt av koreanerne og endte opp med tre strake tap i kampen som avgjøres på best-av-fem.

Før hver runde starter har hvert lag muligheten til å fjerne helter fra motstanderlaget. Hver spiller har helter de er ekstra gode med, og det var derfor noe overraskende at kineserne i andre runde lot være å bannlyse koreanernes favoritthelter.

Til tross for dette ble andrerunden den sterkeste og mest underholdende i kampen; kineserne klarte å vise litt muskler med sterkt lagarbeid, men endte likevel opp med tap da SKTT1 systematisk banket ned motstandernes forsvarstårn.

Når spillet hadde kommet seg til tredje runde virket kineserne slagferdige, og kampen var over på rekordtid.

Problematikk

Mannen som regnes som selve kjernen av Royal Club, Tabe, pensjonerer seg nå fra e-sportscenen - mye på grunn av problematikken rundt Association of Chinese E-sports (ACE) og organisasjonens restriksjoner rundt turneringer lagene kan delta på.

Dette forklarte han i et intervju med OneMoreGame.

Organisasjonen har tidligere fått kritikk for nettopp dette etter at «Dota 2»-turneringen The International 3 gikk av stabelen tidligere i år.

ACE har hatt restriksjoner på sine medlemslag fra å stille i turneringer med mindre enn 30 000 dollar prispott, noe som har gjort det problematisk for spillerne å kunne trene til større turneringer.

I The International 3 var det svenske Alliance som til slutt vant hele 8 millioner kroner, noe som fortsatt regnes som verdens største premiepott i e-sport noensinne.

«League of Legends» er et såkalt MOBA; et Multiplayer Online Battle Arena spill, der to lag kjemper mot hverandre for å ta over deres baser. Spillet er et av verdens mest populære, med en stadig voksende e-sport-scene. 

Toppbilde: Riot Games.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3