Her er Kinas nye rekrutteringsverktøy

- Innerst inne ønsker de fleste unge gutter å bli soldat.

3. april 2013 15:47

(PressFire.no): Som kjent har Kina et restriktivt forhold til både internett og enkelte kulturprodukter. Faktisk har spillkonsoller som Playstation, Xbox og Wii vært forbudt helt siden 2000.

Ironisk nok er det stort sett kinesiske fabrikker som produserer de samme konsollene på oppdrag fra Sony, Microsoft og Nintendo.

Flere signaler tyder nå på at regjeringen i landet begynner å mykne til dataspill, og har, etter alt å dømme, begynt å se muligheter i dem.


Mykner til spill

Vi har tidligere skrevet om spillet «Glorious Mission», som den kinesiske hæren bruker for å trene soldatene. Det skapte overskrifter da det kom frem at de skjøt på amerikanske motstandere i spillet.

Nå avslører en av utviklerne bak det kinesiske spillet, Gu Kai, at staten har sluttet å bekymret seg for dataspill, og nå vurderer å oppheve forbudet.

- Jeg har møtt representanter. De sluttet å bekymre seg for dataspill for årevis siden, forteller han til BBC og fortsetter:

- En drøm som oppfylles

Ifølge militærkilder har staten ikke bare begynt å se den økonomiske verdien i underholdningsformen, men også styrken den har som et propagandaverktøy.

Derfor har også spillet «Glorious Mission» blitt slippet på det åpne markedet, ifølge kilder i militæret for å bygge patriotiske «kjærneverdier» fra militæret.  Spillet skal ifølge BBC ha blitt lastet ned over én million ganger bare i løpet av de siste månedene.

Gu Kai fra Giant Network Technology forteller til BBC at han tror prosjektet vil fungere som rekruttering til den kinesiske hæren.

- Jeg håper at noen vil spille det og få drømmen til å gå i oppfyllelse, sier han, og fortsetter.

- Innerst inne ønsker de fleste unge gutter å bli soldat. De liker å slåss og de liker å vinne.

En kinesisk spiller BBC har snakket med sier at han anser nettspill som et kraftig verktøy for å påvirke tankesett.

- De fleste spillerne her er unge. Et militærspill kan få deg til å bygge følelser for forsvaret.

Kina ikke alene

Kina er naturligvis ikke det eneste landet som har tatt i bruk dataspill for å rekruttere til militæret – den amerikanske hæren utviklet i 2001 «America’s Army» som et rekrutteringstiltak.

I ettertid har spillet fått to oppfølgere, hvor det tredje spillet kom i 2009. Et fjerde spill skal være i utvikling.

Dataspill brukes ikke bare som rekruttering, men også i treningen av soldater. En rekke land, inkludert Norge, benytter dataspillet «Virtual Battle Space» i treningen av soldater.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3