«Minecraft»-skaperne vil slippe ett spill i året

Kjemper for å beholde indiefølelsen.

25. november 2012 14:04

(PressFire.no): Med den stadige enorme suksessen til «Minecraft» har utviklerteamet i Mojang ingen planer om å ta det med ro med det første.

I et nylig intervju med Develop avslører studioet sine planer om å slippe ett spill per år – noe som tilsier et ganske tett skjema for svenskene.

Nye spill og erfaringer

Mojang har nå to titler under utvikling, Notchs prosjekt «0x10^c» og turbaserte «Scrolls».

- Jeg mener vi skal fokusere på nye spill og opplevelser, sa Mojangs David Kaplan til Develop.

- Akkurat nå har vi «Minecraft» og «Scrolls» som har vært i utviklingsfasen siden 2010. I fremtiden burde vi kunne skape ett nytt spill per år.

Mojang har eksplodert i vekst det seneste året. Kontoret har blitt byttet ut til et nytt, fancy et (som også vant kåringen av «Sveriges Snyggaste Kontor») – og flere ansatte har fylt korridorene. 

Mojang-grunnlegger Jakob Porser ville helst ikke at studioet skulle utvides utover de 8 originale ansatte, men med «Minecraft»-suksessen så de ingen annen vei enn å ta seg ut av vanilla og ansette flere Mojangsters, som de kaller seg.

- Vi sa alle sammen at Mojang ikke skulle bli større enn oss åtte, men kom snart til å innse at det var umulig å la være. «Minecraft» ble rett og slett for stort, forklarte Porser.

Beholder indie-følelsen

På tross av den økede suksessen har Mojang absolutt ingen planer om å bli kvitt følelsen av å være i et lite studio.

 - Vi vil ikke bli et massivt selskap, og vi er ganske beskyttende om vår kontorkultur. Folkene på Mojang er min andre familie, sa Porser. 

Markus «Notch» Persson sier at han er bekymret for at selskapet kommer til å miste sin egenart om de strekker seg for langt.

-Vi håper vi kan beholde indie-følelsen så lenge som mulig, sa han.

- Stemningen på kontoret er vanligvis veldig avslappet. Jeg er bekymret for å bli større, da det kan forandre stemningen til noe annet, fortsatte Notch.

- Det er nettopp derfor jeg vil ikke fokusere på å lage superpolerte spill, da de krever flere utviklere.  

Toppbilde: Mojang/Sveriges Snyggaste Kontor

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3