Slik skal følelsene dine vises i dataspill

På tide å pensjonere smilefjeset?

22. november 2012 18:24

(PressFire.no): Det sveitsiske teknologiprosjektet Faceshift kan ha utviklet teknologien som brukes for å vise følelsene dine i fremtidens spill.

Slutt på chat?

I en video (se den i toppen av artikkelen) forteller Thiebaut Weise hos Faceshift EPFL Computer Graphics and Geometry Labroatory, at man i spill som «World of Warcraft» kun kommuniserer ved enten tekst eller lyd, men at vi er vant til å interagere med andre mennesker og vise følelser gjennom ansiktsuttrykk.

Han mener denne teknologien er løsningen.

Det første produktet de lanserer er imidlertid ikke myntet på gjenskapning av ansiktsuttrykk i sanntid, men animatører som jobber med spill, film og tv.

Wiese forklarer at de nå venter på enda mer nøyaktige 3D-kameraer for å kunne skape bedre resultater.

I mellomtiden vil de likevel tilby verktøy for å implementere denne typen teknologi i onlinespill og Skype-lignende applikasjoner, sier han.

Så vil det vise seg om det nå er på tide å bytte ut emoticons og smilefjes med «ekte vare».

Tidsriktig

Mer naturtro ansiktsuttrykk i spill havnet for alvor på agendaen med spillet «L.A. Noire» fra 2011.

Både finske Remedy Entertainment («Max Payne», «Alan Wake») og Quantic Dream («Heavy Rain», «Beyond: Two Souls») mener at de har ny teknologi som skal gjenskape langt mer naturtro bevgelser. 

Den visjonære «Fable»-skaperen, Peter Molyneux, jobbet også med et eksperimentelt konsept for Kinect på Xbox 360 som skulle spore følelsene dine til et forhold med det virtuelle barnet Milo i «Project Milo». Det ble til slutt skrinlagt av Microsoft.

Foto (hovedbilde): Faceshift.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3