(PressFire.no): - Om de vil jobbe med oss, om de har lyst på indiespill på plattformen sin, må de forandre på rimelig mye, freser «Prison Architect»-utviklerne i et nylig intervju med VG247.
Målet for kritikken er Microsoft og Xbox 360-plattformen, som de mener krever altfor mye penger for å ta imot spill.
Blant annet en angivelig kostnad på 10 000 dollar per utviklingsmaskin.
- Det er helt latterlig, og du får dem ikke refundert. Jeg tror spilltestinga alene kostet 30 000 dollar for «Darwinia+», fortsetter Introversion-stifteren Mark Morris til nettstedet.
Han forklarer at de ønsker seg til Steam med sitt nye prosjekt. I strategispillet «Prison Architect» skal du forsøke å administrere et veldrevet fengsel.
Spillet kan foreløpig kjøpes til redusert pris i en alfaversjon, og målet er altså å finne frem til mer ordnede kanaler i lengden.
- Det tok fire år å få [«Darwinia+»] sertifisert til Microsofts standard, og da solgte det dritt. Det solgte knapt på Xbox 360 i forhold til pc.
Morris og Introversion er ikke alene om å stange mot kostnadene til Microsoft og Xbox 360-plattformen.
«Fez»-skaperen Phil Fish endte opp med å gjenutgi en oppdatering som slettet lagringsfiler. Årsaken var at Microsoft angivelig skulle ha 40 000 dollar for å utgi en ny fiks.
Spillveteranen Tim Schafer har også hatt lignende erfaringer.
- Jeg mener, det koster 40 000 dollar å legge inn en patch. Vi har ikke råd til det! hevdet Schafer i et intervju sist vinter.
Microsoft har tidligere forklart at den første oppdateringen alltid er gratis, og at den påfølgende prisen er et virkemiddel for at spillskapere skal lære å polere produkter fra starten av.