Indieutvikler går hardt ut mot Microsoft

- Det er helt latterlig.

29. oktober 2012 10:44

(PressFire.no): - Om de vil jobbe med oss, om de har lyst på indiespill på plattformen sin, må de forandre på rimelig mye, freser «Prison Architect»-utviklerne i et nylig intervju med VG247.

Målet for kritikken er Microsoft og Xbox 360-plattformen, som de mener krever altfor mye penger for å ta imot spill.

Blant annet en angivelig kostnad på 10 000 dollar per utviklingsmaskin.

Ønsker seg til Steam

- Det er helt latterlig, og du får dem ikke refundert. Jeg tror spilltestinga alene kostet 30 000 dollar for «Darwinia+», fortsetter Introversion-stifteren Mark Morris til nettstedet.

Han forklarer at de ønsker seg til Steam med sitt nye prosjekt. I strategispillet «Prison Architect» skal du forsøke å administrere et veldrevet fengsel.

Spillet kan foreløpig kjøpes til redusert pris i en alfaversjon, og målet er altså å finne frem til mer ordnede kanaler i lengden.

- Det tok fire år å få [«Darwinia+»] sertifisert til Microsofts standard, og da solgte det dritt. Det solgte knapt på Xbox 360 i forhold til pc.

Ikke alene

Morris og Introversion er ikke alene om å stange mot kostnadene til Microsoft og Xbox 360-plattformen.

«Fez»-skaperen Phil Fish endte opp med å gjenutgi en oppdatering som slettet lagringsfiler. Årsaken var at Microsoft angivelig skulle ha 40 000 dollar for å utgi en ny fiks.

Spillveteranen Tim Schafer har også hatt lignende erfaringer.

- Jeg mener, det koster 40 000 dollar å legge inn en patch. Vi har ikke råd til det! hevdet Schafer i et intervju sist vinter.

Microsoft har tidligere forklart at den første oppdateringen alltid er gratis, og at den påfølgende prisen er et virkemiddel for at spillskapere skal lære å polere produkter fra starten av.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3