(PressFire.no): Til tross for i utgangspunktet gode anmeldelser og høy entusiasme rundt lanseringen, solgte «The Secret World» langt dårligere enn ventet - og norske Funcom svarte med å permittere rundt halvparten av alle sine ansatte.

Nedskjæringene skal ha hjulpet, for i et intervju med Gamesindustry.biz røper Funcom-direktør Ole Schreiner at MMO-et endelig kan skilte med grønt regnskap.

- Etter den nylige omstruktureringen tjener «The Secret World»  penger, og vi forventer at det holder seg sånn i overskuelig fremtid, forteller Schreiner til nettstedet.

Spillet er nok fortsatt langt unna å ha spilt inn utviklingskostnadene, men det tjener altså mer penger enn det koster å holde vedlike for øyeblikket.

 

 

- Rom for alle modeller

Rollespillet har gjort seg bemerket som en av de få gjenlevende utgivelsene i sjangeren med en månedsavgift, etter at «free to play»-modellen nær sagt har blitt bransjestandard.

Schreiner mener fortsatt det er plass for produkter med en tradisjonell pengestruktur.

- Jeg tror det er et marked for «free to play», abonnementsavgifter og en blanding av dem. Det beste for prosjektet ditt avhenger av hva slags spill du prøver å lage, hvor fokuset ligger og hvordan du setter det sammen, forklarer han overfor det britiske nettstedet.

Sjefen innrømmer likevel at det blir stadig mer utfordrende å holde seg til denne modellen etter hvert som stadig bedre og mer polerte «free to play»-spill dukker opp, og forklarer at de kan ta steget over om det føles naturlig etter hvert:

- Når det er sagt så har vi definitivt verktøyene til å snu «The Secret World» over til «free to play» eller en blandingsmodell om vi skulle bestemme oss for det. I «Age of Conan» gjorde vi det med betydelig suksess.

 

Mindre prosjekter fremover

Aksjeverdien til det norske spillstudioet har stupt siden utgivelsen, fra en toppnotering på 25 kroner i mai, til under to kroner i skrivende stund.

Samtidig har det blant annet blitt kjent at Funcom permitterte sjefsdesigneren for «The Secret World», og at de ønsker å fokusere på mindre, mer kompakte spillopplevelser fremover - blant annet med et nytt Lego-MMO.

Nordmennene har likevel store planer for hovedprosjektet sitt fremover, selv om den neste utvidelsen til «The Secret World» har blitt utsatt som følge av omjusteringene.

- Å utvikle mer rettede, systemdrevne spill tillater mindre utviklingslag uten at det går på bekostning av spillets kommersielle potensial, hevder direktøren i intervjuet.

«The Secret World» er ute til Windows.

Kommentarer