(PressFire.no): Ifølge brukere på OwnedCore-forumet gjemmer Blizzard hemmelig informasjon om deg i skjermbilder du lagrer mens du spiller det massive onlinespillet «World of Warcraft».

Ved en tilfeldighet skal brukeren kgkoutzis ha lagt merke til noen rare mønster som lå gjemt i skjermdumper han hadde tatt mens han spilte det svært populære spillet.

- Jeg gjorde bildene skarpere og fant et skjult mønster i dem. Jeg la ut denne informasjonen på OwnedCore-forumet, og etter tre fantastiske dagers samarbeidsmaraton kunne vi påvise at alle våre «World of Warcraft»-bilder siden 2008 inneholdt vannmerket, skriver han.

 

Et eksempel på hvordan mønsteret kan se ut.

Bruker-id, tidspunkt og server-IP

Videre forklarer «WoW»-spilleren at vannmerket inneholder informasjon om bruker-id, tidspunktet bildet ble tatt og IP-adressen til serveren bildet ble tatt på.

Han mener dette strekkodelignende systemet brukes til å spore aktivitet som ikke er godkjent av brukervilkårene til Activision Blizzard, som hacking av spillet eller å kjøre på uautoriserte servere.

Vannmerkingen skal ha pågått helt siden slippet av «Wrath of the Lich King»-utvidelsen i 2008, og det står ingenting spesifikt i brukervilkårene til spillet om at skjermdumpene vil inneholde denne typen informasjon. Det står imidlertid i brukervilkårene at denne typen informasjon spores av selskapet.

 

Kun i lettere bildekvalitet

Teknisk kompetente fra OwnedCore har klart å lese kodesystemet, og de har lagt ut oppskriften på hvordan de har klart å tolke kodene.

Det betyr at nesten hvem som helst nå kan dekode informasjonen i skjermbilder som legges ut på nettet, så lenge bildene har blitt lagret med lettere bildekvalitet.

Informasjonen lagres nemlig kun om du foreviger skjermbildene med kvaliteten under 10. Det spekuleres nå i at mønsteret blir for tydelig om bildene lagres med maksimal kvalitet. Du kan styre kvaliteten ved å skrive «/console SET screenshotQuality "9"». Hvis du setter den til 10, lagres ikke kodemønsteret.

Hvis du vil sjekke selv, forklares det på forumet at oppsøke et sted med en flat overflate, gjerne så hvit som mulig. Zoom inn i området ved å trykke alt + z og trykk knappen Print Scrn. Bildet legges automatisk i mappen worldofwarcraft/screenshots.

Etter at bildet er tatt kan du hente det inn i en bildebehandler og skarpe bildet så mye som mulig for å fremkalle kodemønsteret. Vi i PressFire har også klart å fremkalle kodemønsteret ved å bruke levels.

Kodeknekkerne på OwnedCore-forumet antar at dette systemet stammer fra DigiMarc, som er en leverandør som spesialiserer seg på denne type løsninger.

 

- Svekker tilliten

Informasjonsdirektør i Datatilsynet, Ove Skåra, mener dette skader tilliten mellom spilleren og spillutvikleren.

- Det er naturligvis dårlig gjort at det ikke informeres om at dette lagres i bildene, sier han til PressFire.no.

Skåra forklarer at dette neppe er en sak Datatilsynet vil følge opp, ettersom Activision Blizzard er et firma med hovedkontor i utlandet.

- Det er nok mer nærliggende at vedkommende lands personvernmyndighet følger dette opp, om de ser grunnlag for det. Som forbrukere må vi nok være forberedt på at aktører som tilbyr lydfiler, filmer og spill lagrer informasjon for å bekjempe urettmessig bruk, for eksempel piratkopiering.

Likevel påpeker han at det finnes mye makt i at brukerne faktisk sier ifra om ting de er misfornøyde med.

- Man bør ikke finne seg i at selskapene gjør dette uten å være ærlig om det overfor kundene sine, slår han fast.

For noen år siden skal de hatt en tilsvarende situasjon med fargeskrivere, hvor skriverne lagret informasjon i utskriftene. Også her kritiserte de leverandørene i sterke ordelag for å ha unnlatt å informere kundene, forteller han, forteller han.

 

NB! Vi har bedt om en kommentar Fra Activision Blizzard, men har ikke fått svar innen publisering av denne artikkelen.

Kommentarer