Lav helse? Hent mer på det lokale apoteket ditt

«Call of Duty»-toppens neste blander zombiespill og virkelighet på unikt vis.

6. juli 2012 18:28

(PressFire.no): Robert Bowling var kreativ strateg og en av toppsjefene for «Modern Warfare»-studioet Infinity Ward til mars i år. Da dro han for å starte sitt eget studio, Robotoki.

Sist måned ble det klart at han jobber med åpen verden-zombiespillet «Human Element», et ambisiøst prosjekt som skal utgis til pc og neste generasjons konsoller i løpet av 2015.

Prosjektet tar stadig form, og det som meisles ut av granitten er en overlevelsesopplevelse som skal lekke over i den virkelige verden på unikt vis.

Hent forsyninger på ekte

- Si at figuren din blir skadd. Du vil ikke risikere å gå ut i spillverdenen, men du vet at det er et apotek nede i gata di på ekte. Her kan du åpne spillet på iPaden og hente forsyninger til figuren din, avdekker han i et intervju med GamesIndustry.biz.

På det punktet har du allerede bestemt om rollefiguren din spiller alene, med en annen voksen eller med et barn på slep. Dette er  spillets uvanlige vanskelighetsgrader.

- Så velger du klasse - enten intelligens, action eller sniking. Mine planer for jordas undergang har endret seg med alderen. Da jeg var liten var jeg klar til å slåss med zombier og andre overlevende. Nå er jeg eldre. Jeg har en tre år gammel datter. Nå vil jeg gjenbygge et slags samfunn, unngå konfrontasjon, bygge forsvarsverk, avslører spillskaperen.

Det er fortsatt tre år til spillet skal slippes, og detaljene er ellers ganske knappe. «Call of Duty»-toppen har riktignok bemerket at det blir et skytespill på sett og vis, noe som neppe overrasker noen.

Utypisk samarbeid

Den ivrige spillskaperen har åpenbart mange planer for spillet, også før 2015, men kjernehandlingen skal finne sted 35 år etter at en katastrofal hendelse inntreffer.

På dette punktet har menneskene lært seg å håndskes zombier.

- De er ikke lenger en trussel, mer som et irritasjonsmoment. Den virkelige trusselen er hvordan man overlever de andre, menneskelige aspektene, forteller Bowling i et annet intervju med God is a Geek.

Og fortsetter:

 -  En ting jeg synes er spennende er å ha ulike opplevelser som leder opp til utgivelsen. Kanskje ved å la folk lage figurene sine og utvikle dem i verdenen før kjerneopplevelsen.

Han har blant annet planer om å tilby vidt forskjellige opplevelser på bakgrunn av preferansene til folk. Om du er inne og skyter zombier, skal kjæresten din for eksempel kunne være ute med nettbrettet og samle ressurser. 

Zombienes år

Markedet for spillere med zombier som hobby har sannsynligvis aldri vært bredere, og i senere tid har vi sett så vidt forskjellige spill som «DayZ» og «The Walking Dead»-eventyrspillet nyte stor suksess.

Fremtiden kan likevel være vel så lys. I tillegg til Bowlings spill, er det flere kreative tolkninger av overlevelse fra de vandøde på vei.

Under årets E3-messe så vi på det kreative Wii U-spillet «ZombiU», samt det svært lovende og utypiske plattformspillet «Deadlight». Begge kommer i år.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3