Spill som toåring i norsk skrekkspill

- Vi prøver å lage noe som virkelig fremprovoserer følelser.

30. mai 2012 16:35

(PressFire.no): Førstepersonsperspektivet kan være velegnet for gyselige opplevelser, noe skrekkspill som «Amnesia: The Dark Descent» og «Condemned: Criminal Origins» er gode eksempler på.

Den tradisjonen skal Hamar-baserte Krillbite Studios bygge videre på, med kommende «Among The Sleep». 

Her har man et skrekkspill fortalt i førsteperson. Den store vendingen er at man styrer en to år gammel pode, som subber ut av sprinkelsenga for å utforske mørket og skumle lyder-  en opplevelse mange nok kan relatere til fra barndommens dager.

- Vi prøver å lage et spill som virkelig fremprovoserer følelser i spilleren, skriver selskapets PR-sjef Adrian Tingstad Husby i en epost til PressFire.no. 

- En fengslende historie

Han forteller at det er viktig for dem å ikke reprodusere tidligere oppskrifter. 

- Med en spennende handling og metaforer ønsker vi å fortelle en fengslende historie om hva som fremprovoserer frykt og forvirring hos barnet, skriver han.

Spillets trailer, som du ser nederst på denne siden, har allerede gått runden hos noen av verdens største spillsider - en trivelig seiersgang for hedmarkingene.

- Vi er både ydmyket og noe oppskaket! Det er utrolig morsomt og enormt motiverende for alle i teamet å se hvor mange som elsker idéen vi har jobbet på, sier Husby.

- «Nokså langt hjemmefra»

Det er nærliggende å sammenligne det kommende skrekkspiillet med indieperlen «Amnesia», og kanskje til og med erkepassive «Dear Esther».

Husby er tilbøyelig til å være enig.

- Mange drar paralleller mellom vårt spill og «Amnesia», og vi er enige i at det er mange likheter i hvordan vi tilnærmer oss spilldesign. Vi tror ikke det er hensiktsmessig med slåssing, straff eller poengjag når vi skal fremprovosere de følelsene vi ønsker.

Men han gjør det klart at de kjører sitt eget løp.

- Det blir mye fysisk interaksjon i spillet, som for eksempel å krabbe under ting, lage trapper av skuffer eller klatre på stoler. Selv om vi fjerner noen naturlige spilldeler, ligner det lite på det passive gameplayet til «Dear Esther».

Det hele finner slettes ikke bare sted i stua, og det fantasirike spillet tar turen ut i varierte omgivelser som ifølge Husby blir «nokså langt hjemmefra».

- Lite blod og gørr

Å styre et lite barn er et uvanlig valg for et spill, for ikke å snakke om i en opplevelse med så skummel innpakning, men gjengen i Krillbite tror ikke det oppstår kontroverser som følge av det.

- Spillet er satt til en drømmende og fantasifull verden, og skal oppleves av voksne. Stemningen blir særdeles ubehagelig, men med lite blod og gørr. Samtidig får du bare spille som barnet, og målet er å leve seg inn i den virkelighetsoppfatningen.

Husby fortsetter:

- Målet er absolutt ikke å skade andre barn, for eksempel.

Det kunne nok skapt oppstyr, ettersom skrekkspillet blir resultatet av tilskudd fra Norsk Filminstitutt og Innovasjon Norge, i tillegg til en vel så viktig tredje ingrediens:

- Ubetalt blodslit fra samtlige av de ansatte!

«Among the Sleep» utgis neste år en gang, i første omgang til Windows og Mac.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3