(PressFire.no): I en studie utført av doktorgradsstudent Greg Perreault fra Universitet i Missouri, USA konkluderer han med at dataspill ofte fremstiller religion i et problematisk lys, eller blir brukt som en hindring som må overkommes med voldelige virkemidler.

Han mener å ha funnet at dataspill ofte bruker fortellinger og plott som assosierer religion med vold, eller krever vold som en løsning på problemer som involverer religion.
 

Tempelriddere er en viktig del
av historien i «Assassin's Creed».

Religion som konfliktkatalysator

I forskningen skal Perrault ha spilt «Mass Effect 2», «Final Fantasy XIII», «Assassin’s Creed», «Castlevania: Lords of Shadow» og «Elder Scrolls IV: Oblivion» og konkluderte med at alle disse spillene problematiserte religion ved å assosiere det med vold.

- I de fleste av disse spillene er det uthevet fokus på «tempelriddere» og korsfarermotiv. Ikke bare var det den voldelige siden av religion vektlagt, men hvert eneste av disse spillene var religion et problem som hovedfiguren måtte bekjempe – enten ved direkte konfrontasjon med fanatisk religiøse eller at man blir forfulgt av et religiøst laug, skal Perreault ifølge gamepolitics.com ha fortalt om studiet på en konferanse om digital religion.

Likevel skal han ha påpekt at han ikke tror spillutviklere spekulerer i å kritisere religion:

- Jeg tror de bare bruker religion for å skape stimulerende plot i historiene. Hvis du ser på tv-spill over hele linja, involverer de fleste spillene vold i en eller annen form fordi vold er konflikt – og konflikt er spennende. Det ser ut til at religion blir knyttet opp mot vold fordi det skaper en fengslende historie, skal han ha sagt.


Spill endelig kommet til bordet

Metodikken til Perreault skal ha bestått av å spille ferdig spillene, hvor han underveis har notert nøkkeltemaer. I ettertid skal han ha analysert scener for religiøs betydning.

Til Gamepolitics forteller han at det finnes enorme mengder med i vestligprodusert kultur som har brukt religion som katalysator i det fortellertekniske.

Men han mener dette er interessant fordi religiøse temaer før har blitt sensurert ut av spill, av blant annet Nintendo. Nå skal dataspill endelig ha kommet til bordet, mener han. Han vil nå skrive en bok om hvordan religion påvirker de forskjellige delene av dataspill.

Kommentarer